Kul att kunna

Kul att kunna

fredag 27 mars 2015

Vecka 13

I klassrummet har vi förtydligat vår klocka för att alla ska bli säkra på klockan. Med hjälp av färg och ord hoppas jag att detta ska underlätta. Den del av klockan som är "gul" visar när klockan är över och "grön" när klockan visar i.



I vårt rymdtema har vi kommit till att studera planeterna. Barnen arbetar två eller tre tillsammans. De fick läsa om sin planet i olika texter. Sen fick de med hjälp av en mall skriva ned fakta om planeten. Utifrån den fakta de hittar ska de sedan skriva en egen faktatext. Den ska de dela med sig till de andra. På detta vis får alla fakta om alla planeterna. I rymdmusikalen kommer de sen att berätta om planeterna.





De skapar planeter med ballong, tapetklister och garn.




I veckan har Anna-Carin vår bibliotekarie haft bokprat och pratat om nya böcker som nu finns i biblioteket. Tillsammans med Anna-Carin ska vi ha ett bokprojekt. Det innebär att barnen har till den 19/4 på sig att läsa den bok de fick låna på biblioteket i går. De ska läsa den hemma och kan gärna läsa på lovet för att säkert bli färdiga med den. Sen ska vi göra "bokpåsar" som ni ser på bilden. På påsarna ska de sen rita och skriva om boken som en bokrecension. Det gör vi i skolan. Allt ska vara klart till den 23/4 då det är Världsbokdagen. Påsarna ska vara med på en utställning i skolan. Alla tvåor är med i detta projekt.


Denna vecka var hela klassen på badet. Där fick de träna på att livrädda i vattnet. De simmade och bogserade en kamrat. Efteråt fick de leka och de fortsatte de med lovräddning.


Vi samlar på oss mycket kunskap i våra fredagsKAKor. På väggen runt kartan blir det fler och fler händelser. Denna vecka blev det ingen fredagsKAKa eftersom vi tittade på "Scenen är din".


Här kan ni se hur barnen antecknar och ritar kring det som vi pratar om. Det blir en bok med samlad kul-att-kunna-fakta.


Era kunskapssugna barn har skrivit på en lång lista på saker de vill veta. 


Det har varit en härlig dag i dag med påskpyssel, lek och underhållning. Nu önskar vi er alla ett härligt lov och en riktigt GLAD PÅSK!

V. 15SkolaFritids
MåndagLOV


TisdagStudiedag



OnsdagBad


TorsdagIdrott

Idrottshall

FredagBad

Idrottshall


fredag 20 mars 2015

Vecka 12

Största och häftigaste händelsen denna vecka är så klart solförmörkelsen. Veckans KAK handlade givetvis om solförmörkelse. Vi har pratade, tittade på filmer och förklarade på flera sätt. Barnen antecknade och ritade. Fråga dem vad de minns.

När det väl var dags för solförmörkelsen försökte vi genom fönstret använda en stor stark lupp och ett papper för att reflektera solförmörkelsen på pappret. Tyvärr var det för mulet för att det skulle synas tydligt. Men vi hade tur att molnen skingrades lagom mycket för att vi skulle kunna använda en CD skiva och faktiskt se det direkt när den nästan var täckt med moln igen. Jag lovar att vi var väldigt försiktiga och barnen var mycket duktiga på att bara titta som hastigast när vi sa att det gick bra. Jag lyckades fotografera det också så vi tittade på fotona på smartboarden.


I veckan ska ni har fått ett mail där jag skickade filmen där ert barn berättade om hur månen och jordens kretsar runt solen. Jag hoppas alla har fått det. Om inte så hör av er. 

Som ni ser på barnens blogginlägg så har vi i dag Rockat sockor. Vi har pratat om att alla är vi olika men har lika värde och att olikheter är härligt och är en styrka.

I matte har vi arbetat med addition med växling. De börjar bli duktiga på det nu. När vi jobbar med problemlösningar så använder vi oss av miniwitheboarden och olika material för att klura ut lösningarna. Här ser ni några olika sätt barnen har använt.




Varje morgon ansvarar ett barn för presentationen av dagen. De skriver upp dag, datum, år, namnsdag, temperatur och sätter upp bilder för dagens planering. Sen presenterar de dagen för de övriga. Bra träning i att stå inför klassen och berätta samtidigt som de får stenkoll på dagens arbete.


Nästa vecka ser lite annorlunda ut. På fredag ska vi har påskpyssel halva dagen och på eftermiddagen är det "Scenen är din". Där uppträder elever från åk 3-5. Vi är inbjudna att titta på. Detta innebär att det inte är någon simundervisning på fredag utan ALLA simmar på ONSDAG. "Scenen är din" håller på till 14.00. Vi är i idrottshallen om ni hämtar dem tidigare.


V. 13SkolaFritids
Måndag

Idrottshallen
Tisdag

Utedag

OnsdagBad för ALLA


TorsdagIdrott
Läxa
Idrottshall

FredagPåskpyssel
Scenen är din
Krille
Idrottshall


Trevlig helg!



Vi har haft olika strumpor för det är rocka socka.
Vi har tittat med en cd skiva på solförmörkelsen.
Vi har skrivit och läst beskrivningar.
Vi har tränat på engelska väder.
Vi har tränat på att stötta varandra.
Vi har tränat på månens faser.
Vi har tränat på addition med växling.
På gympan har vi tränat att hoppa trampett.
Eva och Elda

fredag 13 mars 2015

Vecka 11


Denna vecka har vi tränat på kamratrespons. Bland annat har vi gjort det när vi jobbade med hur månen rör sig runt jorden och hur jorden rör sig runt solen och hur jordaxelns lutning avgör vilken årstid vi har. Ett av målen i naturkunskapsämnet är att genom en modell kunna redogöra för olika fenomen. Ett annat mål är att kunna redogöra för jorden och månens rörelse runt solen. Vi tränade på bägge dessa målen genom att barnen har byggt modeller med en jord och en måne. De har sen i grupper om tre tränat på att berätta om jorden och månens rörelse och om årstiderna. När de kände sig säkra filmade de varandra. För att få med sig all fakta så hade de en checklista på vad de skulle ta upp. De skulle också träna på att tala tydligt och så att andra förstår.




 Här tränas det med modellen. Bollen är solen. 


Alla tre hade roller vid inspelningen. En berättare, en filmare och en lyssnare. Den som lyssnade kollade med hjälp av en checklista att all fakta kom med, att den som talade talade tydligt och på ett sätt så att andra ska kunna förstå det. Efter inspelningen gav lyssnaren respons både muntligt och skriftligt. Vi tittade sen på filmerna tillsammans. De blev jättefina. Barnen var väldigt duktiga. Lite pinsamt var det att höra sig själv tyckte en del. Jag hade tänkt länka filmerna till bloggen men det behöver jag lite hjälp med så de kommer så småningom.



Vi har tränat på att skriva brev eftersom vi läser om Maj-Björns brev i Diamantjakten. I dag är det inte så vanligt att man skriver brev utan det är mest mejl, chatt, blogg eller sms. Det är kul att skriva brev, framförallt att få brev. Vi pratade om hur ett brev ska se ut med hälsningsfraser, berättande och frågor. På klassrådet kom barnen med idén om att de ville besöka en annan klass, helst en annan skola. Då kom de på att eftersom Tottarps skola och vi har samma rektor så skulle det vara roligt att träffa dem. Sagt och gjort så skrev vi brev till dem. Alla skrev var sitt. Jag pratade med läraren till Tottarps tvåor och hon tyckte det var en jättekul idé. De är 20 i den klassen så alla kommer att få var sin brevkamrat. Någon där får skriva med två av våra. För att breven ska bli så fina som möjligt så fick de hjälpas åt två och två att förbättra breven. Återigen arbetade vi med kamratrespons. De fick en checklista för att titta på om kamratens brev var lätt att läsa, om det var punkt, stor bokstav, utropstecken, frågetecken och om det var mellanrum mellan orden. Man är ofta hemmablind och ser lättare om något behöver fixas i någon annans text. De fixade till breven om det behövdes och sen färgla de dem. Väldigt fina brev blev det. Nästa vecka skickar vi iväg dem. Spännande!

I matte har vi arbetat med addition med växling. Här är det viktigt att kunna tiokompisarna (3+7, 4+6, 8+2 osv) och tvillingarna (5+5, 6+6, 7+7, 8+8, 9+9). Det gör att tankearbetet går snabbare. Vi fortsätter med det i nästa vecka. Vi har också arbetat med problemlösningar. Veckans problemlösning var t.ex.

Fördela ex 40 kakor i fyra burkar.
I andra burken är det två färre än i första.
i tredje burken är det dubbelt som många som i den andra.
I fjärde burken är det en mer än i första.

I veckan började vi med månobservation. Det innebär att ett barn i taget får i uppdrag att titta på månen. De får hem ett schema där de ska rita i hur månen ser ut, vilket klockslag de såg månen och i vilket väderstreck. De får uppdraget i tre dygn. De senaste kvällarna har man inte kunnat se månen på kvällen eftersom den har varit "under" oss. Däremot har den varit synlig på morgonen trots att det har varit ljust. Mer information om hur de ska gör följer med hem. Vi gör detta för att vi ska se hur månen förändrar sig och hur lång månens cykel är från fullmåne till fullmåne. Genom att hjälpas åt med tre dygn var så blir det inte så betungade.

Veckans KAK handlade om "Först men inte störst" Dvs första människan i rymden Jurij Gagarin, han var bara 157 cm lång och det var en av anledningarna till att han valdes ut. Mer får ni höra med era barn.


V. 12SkolaFritids
Måndag

Idrottshallen
Tisdag

Utedag

OnsdagBad


TorsdagIdrott
Läxa
Idrottshall

FredagBad
Krille
Idrottshall


Trevlig helg!


Vi har skrivit brev till Tottarp skolan.
Vi har simmat 24 längder bröstsim.
På gympan har vi tränat på att sammarbeta.
Vi har redovisat om jorden,månen.
Vi har gjort månobservation.
I matten har vi jobbat med tvillingarna, tiotalsövergång och tiokompisarna.

Arvid och Vera

fredag 6 mars 2015

Vecka 10

Denna vecka har vi tittat närmre på vår sol och hur jorden rör sig runt solen. Jag tog fram och dammade av en raritet som vi har på skolan. Det är ett Tellurium. Med den kan vi åskådliggöra hur jorden och månen rör sig runt solen. Man har ett stearinljus på plattan och där finns en reflektor. Sen vevar man och jorden och månen snurrar runt. Jordens axel lutar så att man ska kunna se när det är sommar eller vinter. Tyvärr är den inte i bästa skick så jorden snurrade inte runt sin egen axel hela tiden. Stearinljuset gav ett för svagt sken så det blev inte så tydligt. Men i det stora hela gav denna modell ändå en förståelse. Barnen håller på att bygga sina egna Tellurium och nästa vecka ska de få filma varandra när de visar och berättar om hur jorden och månen rör sig runt solen.



Vi såg på en film om solen och läste om solen i en faktabok. Därefter fick de en och en plocka ut åtta fakta de tyckte var viktiga. De skrev ned det på ett kladdpapper.


Därefter slog de sig ihop två och två och valde gemensamt ut åtta fakta och skrev dem fint på ett gult papper som de sen klistrade in i sin rymdbok.


På engelskan denna vecka arbetade vi med rymdord. De fick para ihop ord med bild, läsa och skriva dem på engelska och sen översätta dem. Det var inga svårigheter.

Vi tränar på att utveckla meningar i vårt skrivande. I dag började vi arbeta med adjektiv och att förbättra meningar med dessa beskrivande orden. Det är inte helt lätt. Ofta förlänger de meningarna med att berätta vidare om vad som händer. Med adjektiven kan man säga att vi färglägger meningarna. Vi gör dem mer beskrivande.

På matten har vi denna vecka tränat på att subtrahera i stående algoritm. Busenkelt tycker alla. Vi har också tränat på att jobba med problemlösningar. Där fick de arbeta två och två för att hitta lösningen tillsammans. Den typ av problemlösning vi arbetade med är ledtrådsproblem. De får fyra ledtrådar för att kunna lösa ett problem. T. ex.

10 barn leker i en sandlåda. Alla barn har en spade var. Den är gul eller röd.
6 barn är flickor.
5 barn har gul spade.
2 pojkar har röd spade.

Hur många flickor har gula spadar?

De får rita och räkna för att komma fram till ett svar.

Nästa vecka ska vi arbeta med addition med växling. Tal som 34+7= __. Då använder vi oss av strategin "fyll på till hela tiotal". 34+7=34+6+1=40+1=41

Veckans KAK (kul att kunna) handlade om att vi ska få nya sedlar och mynt. Fråga barnen de vet mer.


V. 11SkolaFritids
Måndag

Idrottshallen
Tisdag

Utedag

OnsdagBad


TorsdagIdrott
Läxa
Idrottshall

FredagBad
Krille
Idrottshall


Trevlig helg!



I matten har vi arbetat med subtraktion i algoritm.
På badet i ena gruppen har vi tränat på livräddning i den andra gruppen har vi tränat på att hålla andan under vattnet och ha öppna ögon.
I  läxan har vi tränat på nästan alla stjärnläsare.
Vi har tränat på att förlänga meningar i adjektiv-gramatik.
I rymdboken har vi lärt oss om solen.
På idrotten har vi tränat på att dansa jenga.
Vi har tränat på kak som står för kul att kunna.
Ralle och Birna