Kul att kunna

Kul att kunna

torsdag 26 januari 2017

Vecka 4

Denna vecka när vi arbetade med läsläxan började vi med att läsa upp läxan i par för varandra. De läste även upp sina frågor och sammanfattning de har gjort på kapitlet hemma.


I ett gott samarbete och lärande stöttar man sin kamrat. Det visar de så fint här genom att lägga armen om sin kamrat.

Därefter arbetade vi med en metod som i kooperativt lärande heter "karusellen". Det innebär att eleverna cirkulerar mellan uppgifterna och bygger på dem. Jag hade kopierat bilderna ur läsboken "Diamantjakten" och klistrat dem på ett linjerat papper. Det var fyra bilder från det kapitel de hade haft i läxa och två bilder på kommande kapitel. Dessa sex bilder utgjorde sex stationer. Uppgiften var att i par samarbeta och gemensamt skriva två meningar till varje bild. De cirkulerade så att alla paren skrev till alla bilderna. I och med att det var fyra grupper och sex stationer så behövde de inte vänta på att det blev ledigt vid en station.




 Här sitter de vid olika stationer.
 Papprean blev välfyllda med bra meningar.

I denna övning tränade de på att skriva meningar. Till de bilder som hörde till det lästa kapitlet tränade de på strategin "cowboy" dvs på att sammanfatta det de har läst. Till de bilder som hör till kommande kapitel tränar de på strategin "spågumman" dvs förutspå vad nästa kapitel kan handla om. De tränar även på samarbete, lärande och kamratrespons. De stöttade varandra i formulering och stavning.

I vårt tema jordens och livets utveckling kommer många frågor och funderingar. Många av dem kan vi inte riktigt hitta svar på och då kan man fråga en forskare. Via nätet kan man fråga en forskare och antingen få personligt svar eller hjälp med var man kan leta efter svar på sin fråga. Detta provade vi i måndags. Vi har inte fått svar än men kanske nästa vecka.


KAK denna vecka handlade om världens största flod. Fråga era barn om den.

fredag 20 januari 2017

Vecka 3


Vi har fortsatt vårt arbete med livets utveckling på jorden. Efter att eleverna har sett film hemma om livets utveckling och vi tillsammans en gång till tittade på några filmer så fyllde vi på med tankar på tadlet med vad som hände under den 5 miljarder år långa tiden. De samarbetar och tillsammans har de fått ihop många bra tankar och fakta.



Sen tog arbetet vid med att konstruera tidslinje. För att få en uppfattning om tidsperspektiven från Big Bang för 15 miljarder år sedan till människans utveckling för ca 2 miljoner år sedan så tejpar vi ihop en tidslinje. Ett gäng hjälps åt med att tejpa och några andra skriver fakta som ska klistras in på tidslinjen. I detta projekt arbetar vi med en nyckelkompis. Detta gör vi för att lära av varandra och utvecklar den sociala färdigheten. De hjälper och stöttar varandra och det blir roligare när man gör något tillsammans. I detta arbete tränar de olika förmågor som att kommunicera, analysera ny begrepp och använda dem i sitt språk. De tolkar och reflekterar, ger varandra respons och feedback. I detta arbete är det inte bara att man lär av varandra utan att känna att man har stöd i sitt tänkande och lärande är minst lika viktigt. Stödjande interaktion är en grundprincip i kooperativt lärande



















Vi arbetar med adjektiv och motsatsord. För att förstå vad adjektiv är så gör vi här charader. De får ett adjektiv som de ska beskriva utan att säga något. När de andra har gissat rätt så hittar vi motsatsordet till det. Detta är en bra övning i att träna sitt kroppsspråk, ordförståelse, trygghet och att våga.











Hungrig
Trött

Veckans KAK "Från solur till soldriven" handlade om tid och klockor eftersom vi arbetar med det i matten. Vi tittade på hur tid mättes av egyptierna för 5500 år sedan. De använde sig av solen och delade upp tiden i tolv delar. Därefter tittade vi på olika klockor genom tiden som vattenur, ljusklocka, oljeur, mekaniskt ur, pendelur, fjäderur, batteridrivna och soldrivna klockor. Sumererna delade in tidsintervallerna i 60 delar och det har använts i 4000 år. Galileo Galilei kom på pendelns jämna svängningar stabiliserade klockorna så de visade tiden mer rätt.

fredag 13 januari 2017

Vecka 2

Ny termin, ny energi!

Nu är vi igång igen. Härligt! Förra terminen arbetade vi med Rymden och om hur vårt solsystem bildades och hur det ser ut i vår galax. Nu tar vi oss ned på jorden och tittar närmre på hur den utvecklades och fick liv. Forskningen har en teori och olika religioner har andra teorier. Vi tittar på bägge delar. Sen får var och en ta ställning till vad de tror. Vi började med att titta på vad läroplanen, Lgr11 säger. 
Det står att vi ska arbeta med:
  • Jordgloben. Kontinenternas och världshavens lägen på jordgloben. 
  • Människans uppkomst
  • Tidsbegreppen stenålder, bronsålder och järnåldern
  • Hur forntiden kan iakttas i vår tid genom spår i naturen och i språkliga uttryck. 


Metoder vi ska använda är:
Metoder för att söka information från olika källor: intervjuer, observationer och mätningar. Hur man kan värdera och bearbeta källor och information. 

Tidslinjer och tidsbegreppen dåtid, nutid och framtid. 

Tillsammans kom vi överens om hur vi vill arbeta. Frågelådan eller "Fråga en forskare" är en webbhjälp där man kan ställa frågor till forskare och få svar. Padlet är en digital anslagstavla som även fungerar som en samling länkar. Det är en sida man kan lägga länkar, bilder, filmer och dokument på.

Vi tittade på en film om jordens utveckling från Big Bang till människans ankomst. Sen repeterade vi genom att titta på en powerpoint där vi tillsammans återberättade det vi mindes. Med hjälp av en QRkod loggade de in på tadlet.

 Därefter satt de två och två och skrev vad de mindes och tyckte var viktigt.
 Lite teknikstrul men tillslut började det samlas tankar. Vi blev inte färdiga utan vi fortsätter nästa vecka. När alla har skrivit vad de tänker så ska vi läsa igenom det tillsammans. Det kommer säkert flera funderingar och de som vi inte kan hitta svar på ska vi skicka till "Fråga en forskare". Då kommer frågan till forskare på Linköpings universitet. Det ska bli spännande att se vad vi får för svar.

 Padlet är ett väldigt bra att använda för att få höra allas röster, även de som inte så ofta säger vad de vet.

Vidare i detta arbete ska vi sen bygga en tidslinje och skriva om de olika faserna i jordens utveckling från 15 miljarder år sedan till människans ankomst förr ca 2,5 miljoner år sedan. Vi ska ock läsa myter och religösa berättelser om hur de tolkar jordens födelse.


I matte arbetar vi nu med klockan och tiden. Vi gick igenom hur den analoga klockan fungerar och läses av. Vi pratade om visarna, vilken som går snabbast och varför. Hur många sekunder det är på en minut, hur många minuter det är på en timme, hur ånga timmar det är på ett dygn, hur många dygn det är på en månad och hur många månader det är på ett år.

För att veta hur mycket eleverna kan om klockan och vad de ska arbeta med så började jag med att kartlägga deras kunskap. De fick arbeta så långt de onde med några arbetsblad. Därefter kunde jag snabbt se vad de skulle arbeta med. Jag har dukat upp material i kategorierna:
  1. Hel och halvtimme
  2. Kvarta och kvart över
  3. Hela klockan
  4. Digitala klockan
  5. Räkna med tid
På detta sätt får alla en utmaning och tränar det de behöver. 

Materialet består av Lycko, plastade klockor där de ritar in visare, domino, bingo, klurinett och NOMP, Elevspel på Ipad

 Kartläggning

Lycko


 Domino

 Rita visare

Klurinett

Var och en arbetar med det den behöver.

För att hålla ordning på vad de ska arbeta med så är materialet i numrerade lådor och så har de checklistor där de bockar av efter hand.

Barnen arbetar med stor energi. Som jag har sagt tidigare, så hade man kunnat koppla en glödlampa till dem så hade de lyst ordentligt.

Veckans KAK handlade om Håkäringen. Det är en haj som lever i Ishavet. Kan bli 7m lång och upp mot 400 år gammal. Deras kött är giftigt och luktar urin. De kan ha lysande gröna ögon pga parasitangrepp. De tillhör familjen Somniosus som betyder sömning eftersom de är väldigt långsamma. De äter döda djur eller lägger sig i bakhåll på sovande sälar.