Kul att kunna

Kul att kunna

torsdag 31 augusti 2017

Vecka 35

I år kommer vi att använda oss av Favorit Matematik. Spännande att arbeta med bok men vi släpper inte allt praktiskt material som vi tränar med. Vi försöker använda våra kunskaper på många olika sätt och i olika situationer för att förstå dem.


Det är mysigt att läsa tillsammans med en kamrat. De har tillsammans lånat en bok och läser nu högt för varandra. De får här en gemensam läsupplevelse. De kan också inspirera varandra till andra böcker än vad de kanske hade valt.


I år har vi satsat på ett projekt med rörelse varje dag på schemat. Forskning visar att fysisk aktivitet påverkar koncentration och inlärning. Mer om det kan ni se här.

Veckans fysiktema handlar om luft. Först fick de fundera på "Vad kan man använda luft till?" Vi använde då oss av strukturen "En för alla, alla för en" Först tänker de själva och skriver i den inre ringen. Därefter jämför de med en kamrat och fyller på i nästa ring tankar som kamraten hade och som man själv inte hade. 

 Sen slår de ihop sig med paret mitt emot och fyller på i nästa ring. Till slut lyfter grupperna det de tillsammans har samlat för hela klassen och de skriver till tankar som de får av de andra grupperna.


På detta vis samlar lär vi av varandra. Det är tydligt hur mycket mer vi kan tillsammans. 


Efter att vi tillsammans har funderat så var det dags för experiment. Här tar vi reda på om luft väger. Två ballonger hänger på en pinne. Den ene punkteras. Vad händer? och Varför?



Vi gör en hypotes, testar, och antecknar vad som händer och tillsammans funderar på varför. Det syns tydligt här att luft väger. Förenklat så förklarade vi det som att luften består av massor av partiklar/molekyler. De packas ihop och är tätare i ballongen och därför väger luften i ballongen mer än luften runt om.


Sen undersökte vi hur vi kan använda luft för att sätta saker i rörelse. Värme får molekylerna att röra sig snabbare och luften stiger. Det syns när spiralen snurrar. Det är så en luftballong fungerar också.



Vi undersökte också luftens lyftkraft. Hur kan ett flygplan flyga? Vi gjorde test som att hålla ett silkespapper mot hakan och blåste på dess ovansida. Silkespappret fladdrade upp. Varför? Genom att vi blåser så sätter vi fart på luften på ovansidan och trycket minskar där. På undersidan är det normalt och trycker då upp pappret eftersom det är mindre på ovansidan. Vi gjorde ett test med två äpplen som hängde bredvid varandra och blåste mellan dem. Samma sak händer där.  Se här. Det är så lyftkraften fungerar för flygplan också.



Denna vecka har vi haft klassråd. Här diskuterar vi vilka teman skolan skulle kunna jobba med. Det kom fram många bra förslag som Må bra tema med idrott och mat, Forskartema, Lästema, Serietema och Världstema. När vi har klassråd har vi en ordförande och en sekreterare.














fredag 25 augusti 2017

Vecka 34


Vi har arbetat med att presentera oss själva. Man kan beskriva sig själv på olika sätt. Här har vi presenterat oss med hjälp av en glyfnyckel. Samtidigt har vi tränat finmotoriken och att följa en instruktion. De fina fiskarna pryder nu vår dörr till klassrummet.


 

För er som inte känner till vad en glyfnyckel är så talar den om något med hjälp av symboler. I detta fall berättar eleverna med fiskarna att de är flicka eller pojke, vilken årstid de tycker om, i vilken månad de är född, hur många de är i familjen, om de har ett husdjur och om de är med i någon förening.

I år har alla en egen ipad som arbetsredskap i skolan. För att känna att den är ens egen så fick de börja med att göra sin egen bakgrund. De som visste hur man gjorde hjälpte sina kamrater. Bra träning på samarbete och här var det väldigt tydligt att vi lär av varandra. Det är grunden i kooperativt lärande att lärandet utgår från samarbete. Kooperativt lärande genomsyrar vårt arbete i klassen.



Nu när vi har var sin ipad så kan vi arbeta mer kontinuerligt med den. För att arbetet ska gå smidigt ska vi arbeta i Google Clasroom. För att det ska gå så måste vi logga in. Det krävs mycket koncentration och disciplin att följa instruktioner steg för steg. 


Så här i början på terminen arbetar vi mycket med att skapa ett gott klassrumsklimat och vikänsla.  Här är en samarbetsövning. I sina team så skulle de skapa något med hjälp av majskuddar. Först skulle de komma överens om vad därefter skapa. De skulle se till att alla var delaktiga och alla skulle komma till tals.

Resultaten blev väldigt bra. Varje team fick berätta hur de hade arbetat, vad de hade skapat och om det var något de skulle tänka på till nästa gång för att samarbetet skulle gå ännu bättre.


Några team kom fram till en gemensam skapelse andra kompromissade.

 

Varje team har satt upp regler för hur de ska ha vid sina bord för att skapa trivsel.



Vi arbetar med fysik. Här ska vi göra en undersökning kring tyngdkraft, jordens dragningskraft och luftmotstånd. Först fick de göra en hypotes kring vad hände om jag släpper ett slätt papper och en pappersboll av ett lika stort papper. 

 Därefter testade de och skrev vad det var som hände. Det testade på olika höjder och kom fram till att samma sak hände oavsett höjd. De hade då sett ett mönster. Teorierna var många. En härlig teori var att vikten på pappret är jämt fördelat över en större yta när pappret är slätt. När det är ihopaknycklat så koncentreras vikten till en liten yta och därför faller pappersbollen snabbare. Vi tittade på en film där ett bowlingklot och en fjäder släpptes i ett rum med vakum dvs ett rum utan luft. Då landade de samtidigt. Alltså har luften betydelse. Vi kom fram till att luften fångar upp och bromsar ett föremål med större yta. Vi testade också att släppa olika sorters bollar och föremål som sax och sudd. penna och burk. Allt landade samtidigt och vi konstaterade att luftmotståndet inte påverkade så mycket när ytan var ungefär lika stor även om föremålen var olika tunga.


 På matten arbetar vi med multiplikation. Här 4:ans tabell.

 Ett fortsatt led i samarbete och läsförståelse är att vi ska parläsa. De väljer en bok tillsammans som de sen ska växeläsa för varandra.

Veckans KAK handlade om Bermudatriangeln. Spännande och lite läskigt. Senaste teorin är att det är gaser som stiger ur underjorden och påverkar densiteten i vattnet och luften. Eller är allt en myt....

fredag 18 augusti 2017

Vecka 33



Nu är vi igång igen. Välkomna till 3A


Dessa dagar har vi ägnat mycket åt att knyta kontakt igen och sammansvetsa gruppen. Vi har en ny kamrat i klassen också som vi ska lära känna.

I år har vi möblerat så att eleverna sitter i lärgupper. En lärgrupp består av fyra elever. Dessa lärgrupper kommer att samarbeta på olika sätt. Närmast sig har de sin axelkompis som de har närmst samarbete med. I lärgruppen har de var sitt nummer. Dessa nummer använder jag t.ex "Fyrorna hämtar papper till sin grupp.", "Tvåorna berättar vad gruppen har kommit fram till.", "Trean skriver ned vad ni diskuterar." osv. lärgrupperna är samma i 8-10 veckor. För att skapa ett gott arbetsklimat fick de idag diskutera i sina lärgrupper om hur de vill ha det för att det ska fungera bra i lärgruppen. De diskuterade de punkter ni ser nedan.



De förde anteckningar över vad de bestämde och skrev under. 



Några elever renskriver det på datorn och sen klistrar vi fast punkterna på baksidan av bordsskylten.

Varje bord har sin färg. Dessa färger använder vi för att benämna hela bordet vid något uppdrag. Eftersom vi ska ha engelska detta år så är skyltarna på engelska, så får de träning på det.

En övning vi har gjort i veckan var att vi jobbade enligt EPA modellen. Först fick de enskilt skriva ned tre påståenden om något som har hänt dem i sommar. Två av dem skulle vara sanna och ett falskt. Det gällde att vara lite klurig eftersom de därefter skulle läsa upp påståenden för sin axelkompis. Kompisen skulle gissa vilka som var sanna och vilken som var luringen. Därefter gjorde de samma sak med de andra i sin lärgrupp. Till sist fick de berätta om varandra om vad de hade varit med om och vad som var luringen. På detta sätt fick de berätta för varandra om vad de har gjort, öva på att vara lagom lurig (glädjefyllt) samt presentera varandra. Bra nu när vi har en ny kamrat i klassen. De var fantastiskt duktiga på att hitta bra luringar. Det kunde vara påståenden som:"Jag har badat. Jag har lekt med mina kusiner. Jag har klippt mig." Alla är möjliga och inte så spektakulära. Bra nivå på påståendena.

Mer om lärgrupper kan ni läsa om här och här.

 I matten fortsätter vi denna termin med multiplikation och division. Vi har repeterat tabellerna 2, 5, och 10. Då har vi blandat samarbete, enskilt arbete och parallellarbete.
20170818_091800.jpg

20170818_091916.jpg

20170818_091907.jpg