Detta är 1b;s första veckobrev. Jag vill börja med att säga att det har varit väldigt trevligt att börja lära känna era härliga barn. De har varit glada och positiva och arbetat på flitigt. Nu så här i början orkar de inte arbeta så långa stunder, så vi har varvat arbete med lek. Under veckan som har gått har vi börjat arbeta med mönster i matten. Barnen har byggt och ritat mönster. De har klart för sig vad ett mönster är, så vi kan gå vidare och göra lite mer avancerade mönster. Sina arbeten klistrar de in i sin ”Mattebok”. De har fått träffa Månkemire, trollet som ska ta med dem in i läslandet. Vi läste första kapitlet och ritade Månkemire. Första bokstaven A har de börjat arbeta med genom att bygga A med pinnar. Bild på detta kan ni se här i bloggen. Barnen har skrivit sina namn på remsor. Vi använder dem för att sortera namnen efter längd och hur många som börjar på samma bokstav. Så småningom ska vi göra stapeldiagram på bokstäverna i deras namn. Vi har dekorerat klassrummet med barnens sommarminnen och deras självporträtt. I onsdags berättade var och en om sitt sommarminne. Vi har även träffat tvåorna och lekte lekar ute tillsammans.
I vårt arbete så strävar vi efter att träna fem förmågor, kommunikation, reflektion, kreativitet, samarbete och ansvar. Under den första veckan har barnen tränat på allt detta. De har fått tala och lyssna. De har muntligt framfört sitt sommarminne, de har förklarat vad ett mönster är, de har analyserat granskat och jämfört mönster samt bokstaven A. De har skapat mönster, ritat, byggt A av pinnar och jobbat på för att slutföra sitt arbete. De har samarbetat och tagit ansvar för sitt arbete och för att vara trevliga mot varandra. Jag skulle kunna fylla på mer, med detta vill jag visa hur vi tänker när vi planerar och arbetar.
Veckan som kommer nu har vi som mål att i:
- läs- och skrivutveckling bekanta oss med bokstaven A. Månkemire tar med oss till läslandet. Barnen ska få träna på att skriva bokstaven samt göra olika övningar kring bokstaven. De som kan läsa och skriva lite får övningar där de tränar det. Vi tänker ha ett bokstavsbord där barnen varje vecka kan ta med sig något på veckans bokstav och ställa ut. Det kan vara en sak som börjar på bokstaven eller en bild på något som börjar på bokstaven. Vi kommer att fortsätta arbeta med namnen och bl.a. sortera dem efter vem som har A i sitt namn.
- matten kunna bygga vidare på lite mer avancerat mönster samt arbeta med siffrorna 1 och 2. Barnen ska träna på att skriva siffrorna rätt och arbeta med antal, talens grannar (vilket tal som kommer före/efter) och ordningstalen 1:a, 2:a.
- so/no starta upp arbetet med ”Året runt”. Vi kommer att följa ett år månad för månad och då prata om vad som är speciellt för denna månad. Det kan vara vilken årstid det är, om det infaller en högtid, hur naturen ser ut, hur djuren har det osv. Denna vecka ska vi titta på rönnen och dess fina bär.
Nedanför här i schemat kommer jag att skriva in stående punkter.
v. 35 | skola | fritids |
Måndag | SET socioemotionell träning | Utelek Lär känna de nya barnen |
Tisdag | ||
Onsdag | Kör, alla följer med de tre första veckorna för att prova på. | |
Torsdag | Musik | |
Fredag | Idrott, utomhus. Vi ger besked när vi börjar inomhus. |
Under veckan så kommer Kristina Sköld (spec. ped.) att träffa barnen och checka av var barnen befinner sig i sin läs- och skrivutveckling och i matten.
VIKTIGT TELNR. Sjukanmälan gör på telnr 251513
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar