Nu har
första veckan nått sitt slut. Det är en härlig grupp med trevliga och glada barn. Denna vecka har det varit
mycket nytt både för barnen och oss vuxna. Vi ska lära känna varandra och
arbeta in nya rutiner. Vädret har varit härligt så det har känts lite motigt att gå in när
rasten är slut. Det är inte lätt att veta vilken ringning man ska komma in på
så vi har två klockor i fönstret. En som vi ställer tiden de ska in på och en
riktig klocka som de kan jämföra med för att veta när klockan är t.ex. 12.15.
De här
första veckorna lägger vi krutet på att träna in rutiner så arbetet går smidigt
i fortsättningen. I veckan som kommer ska vi prata om trivselregler i alla
klasserna och på fredag ska vi ha en tipsrunda där barnen från F-klass, 1:an
och 2:an i smågrupper hjälps åt att svara på frågorna.
Barnen har arbetat väldigt flitigt och vi har hunnit med en hel del. I veckan
har vi träffat Månkemire och skrivit på datorn om honom efter var och ens
förmåga. Barnen har sen ringat in de ord och bokstäver de kan och det var flera
glada miner när de kunde läsa eller kände igen ord. En kommentar var att ”det
är klart att jag kan läsa, jag har ju själv skrivit det”.
I matten har vi arbetat
med att sortera djur och kapsyler. Barnen har då i små grupper sorterat på olika sätt. De
fick bestämma själva i gruppen hur de skulle sortera.
Det kunde vara alla djur
med horn, alla näbbdjur (djur med näbbar), djur som lever i vattnet, djur som
flyger, däggdjur och ”äggdjur” osv. Med kapsylerna kunde det vara färgen, bilden, texten eller något annat som de gjorde indelningen efter. I detta arbete använder de sig av olika
begrepp, analyserar, kommunicerar, reflekterar, gör bedömning om rimlighet,
löser problem, granskar kritiskt, strukturerar och sorterar. Detta är de
förmågor som vi hela tiden arbetar med och tränar på.
Nästa
vecka ska vi arbeta med temat kräftor eftersom det är kräfttider nu. Vi kommer
att ha ett övergripande tema som handlar om året där vi tar upp traditioner och
högtider. I samband med detta arbetar vi mer kring bokstaven K. Månkemire tar
oss till läslandet där vi träffa bokstaven K. Barnen ska få göra
bokstavsböcker. Träningen kring bokstäver, skriva och läsa gör vi på olika sätt
med att skriva på dator eller ipads, forma i lera, skapa kring bokstaven/temat,
se film, sjunga osv.
I matten
ska vi arbeta med mönster där vi kommer att bygga olika färgmönster, klura ut
fortsättningen på ett mönster och skapa mönster åt varandra.
v. 35
|
skola
|
fritids
|
Måndag
|
lek
|
|
Tisdag
|
”
|
|
Onsdag
|
Kör
|
”
|
Torsdag
|
Musik
|
”
|
Fredag
|
Tipsrunda kring trivselregler, inga idrottskläder
behövs tas med i dag.
|
”
|
Men så trevligt och vilken bra inblick jag som förälder får genom denna blogg! Ett steg i rätt riktning för utvecklingen - snart är det barnen som lär oss datorerna
SvaraRadera/Katarina
Fantastiskt skoj att få följa vad som händer i er "värld" och att se allt kul ni gör!
SvaraRaderaMycket trevligt! Tuuuusen tack :)
// Mamma Ynner ;)