Kul att kunna

Kul att kunna

torsdag 15 juni 2017

vecka 24


 Vi skriver berättelser kring hur det var att vara barn för 100 år sedan. Utifrån fakta vi har samlat och sedan planerat vårt skrivande, så fantiserar de om att de genom en tidsmaskin hamnar 100 år bak i tiden. De berättar om sin familj, skolan och leken. Mer om hur vi har förberett skrivandet kan ni läsa i förra inlägget. När de sen har känt sig färdiga har de fått arbeta efter punkterna ni ser här på bilden.


 De gick igenom sin berättelse och kollade av att de hade fått med sig det de hade planerat. Därefter använde de sig av en checklista där de checkade av så att de hade stor bokstav och punkt, hela meningar, meningar som hängde ihop med berättelsen. Att de hade använt sig av adjektiv för att beskriva. Om berättelsen har början, händelse och slut. Stavning. De fixade till sin text för att sedan byta med en kamrat. De fick en liknande checklista och hjälpte kamraten att förbättra sin text.

 När böckerna var klara fick de läsa varandras berättelser.

De gav sedan varandra feedback. Vad som var bra. Vad de blev nyfikna på. Vad de kan tänka på till nästa gång. De var väldigt duktiga på att ge varandra positiv feedback. De sa " Du har skrivit så att man fastnade direkt.", "Du har bra början, händelse och slut", "Det var en spännande historia", "Du har använt många adjektiv".

Det är så tydligt att de kan skriva bra berättelser och ge varandra bra feedback när vi arbetar så strukturerat som vi gör. Alla vet vad de ska göra och presterar på bästa sätt.

De sista dagarna har vi arbetat färdigt med sådant som har släpat efter. Det var olika vad var och en skulle göra. När man är ensam vuxen med 23 elever som behöver arbeta med olika saker gäller det att planera upp så att de är självgående. På tavlan skrev vi planeringen tillsammans. 

En planering för berättelsen med fyra kolumner. 1 skriver, ritar 2 skriva ut 3 klistra 4 färdig. Detta för att underlätta arbetsordningen för eleverna och för mig så jag vet vad var och en håller på med. När de är färdiga går de över till nästa planering där vi hade fyra arbetsområden. De skrev själva upp sig vad de höll på med och efterhand som de blev färdiga flyttade de sitt namn. Mycket tydligt, stort eget ansvar och jag som lärare blev avlastad med att ha koll på vad var och en skulle göra hela tiden. Det fungerade fint.

Vi skapade arbetsbord efter vad de arbetade med. De som höll på med samma arbete kunde då hjälpa varandra

Delar av klassen som väntar på att få gå in i kyrkan på skolavslutningen. 

Nu går detta härliga gäng på sommarlov!

Ses i 3:an

Glad sommar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar