Kul att kunna

Kul att kunna

fredag 31 augusti 2012

Veckobrev v36


Nu börjar vi komma igång på riktigt efter sommarlovet. Vi har arbetat och pratat kring allemansrätten. Barnen har gått en tipsrunda och dramatiserat kring vad man får och inte får göra. I svenskan har vi tränat på alfabetisk ordning, läsförståelse och att skriva meningar. Detta kommer vi att fortsätta med nästa vecka. I matten har vi arbetat med talraden 0-100. Vi har också varit ute mycket. Slöjden är väldigt populär. I träslöjden gör de bilar som de sedan ska ha ett race med. På syslöjden gör de små tavlor.

I veckan som kommer börjar simundervisningen. Ta med badkläder och handduk på onsdag.

På torsdag fotograferas vi efter lunch. Ta gärna med det ni vill att era barn ska fotograferas i så de kan sätta på sig det efter lunch. Det serveras tomatsoppa till Lunch den dagen.

På fredag ska vi få vara med om en härlig upplevelse. Vi ska åka till Staffanstorp och till ”Bagdad”. Det är en matteupplevelse som är på besök här från NAVET science center i Borås.

Jag var där på besök två dagar förra hösten. Det är ett science center som har interaktiva utställningar för att skapa intresse för naturvetenskap, teknik och matematik. De har skapat en lustfylld miljö där alla ska känna att de kan. Ett fantastiskt ställe. Är ni i Borås så rekommenderar jag er ett besök. Det är öppet för allmänheten på lördagar och söndagar.  De har två kringvandrande utställningar och vi har turen att Staffanstorp Kommun har köpt in en. ”Bagdad” är uppbyggd som ett beduintält, och där träffar vi på olika historiska matematiker och lära oss om matte genom ett skådespel och genom att prova själva.

Här är en kort beskrivning om utställningen som jag hämtade från deras hemsida. Gå gärna in hemsidan via denna länk. http://www.navet.com/sida.aspx?id=1091

BAGDAD och oändligheten
”Vandringsutställningen Bagdad skapades på NAVET 2000 med hjälp av NCM, Nationellt Centrum i Matematik och har sedan dess utvecklats så att den idag innehåller praktisk matematik från många olika områden inom matematiken.
Det historiska inslaget är stort och viktigt. Huvudpersonen och den som tar emot besökaren i utställningen är Alkwarizmi, matematiker verksam i Bagdad på 800-talet. I utställningen kan man också möta Hypatia, matematiker från 300 –talet och Bramaghupta från 600-talets Indien. Besökaren kan prova, känna, fundera och diskutera matematik. Alla skall känna att de kan finna något som de är bra på och att matematik är kul.”

I veckan som kommer har vi som mål i.
  • Läs- och skrivutveckling, träna på att läsa och förstå genom att läsa en text och följa instruktionerna. Vi ska träna på att skriva meningar med stor bokstav och punkt genom att sätta ihop ord till tokiga meningar. Vi ska också träna på alfabetisk ordning.
  • Matten, träna på att läsa av tal mellan 20-100. Vi arbetar med tiotal och ental för att de ska lära sig skillnaden på siffrors värde. Vi adderar och subtraherar tal som 82+4 och 99-6 för att se att det är bara entalen som det händer något med.
  • So/No, Vi börjar arbeta kring vår närmiljö. Ta med mjölkkartonger. Vi ska bygga upp en stad.
  • Läxa, läs 15 min. fyra gånger i veckan i valfri bok, men det ska helst vara av skönlitterär art. Ta med läsloggen varje måndag.

v. 36
skola
fritids
Måndag
Läsläxa
Idrottshallen
Tisdag

Båtlekan
Onsdag
Kör
Bad
Utelek
Torsdag
Slöjd, Fotografering
Idrottshall
Fredag
Besöker Bagdad utställningen
Idrott, utomhus.
Utelek



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar