Kul att kunna

Kul att kunna

fredag 21 augusti 2015

Första skolveckan

Nu är första skolveckan slut. Det är mycket som man ska lära sig och förstå de första dagarna. Kanske inte så mycket läsa eller räkna som många tänker sig utan att orka sitta still en längre stund fast solen lyser, lyssna fast man har mycket att berätta, förstå och komma ihåg nya rutiner. Barnen har varit jätteduktiga och verkligen försökt sitt bästa. De har suttit still, lyssnat och väntat på sin tur när de vill prata. Dessutom har vi jobbat med en del saker. De har fått träffa Månkemire. Det är ett troll som har nycklarna till läslandet. Månkemire ska ta med oss in i läslandet där vi sk få träffa alla bokstäver i alfabetet. Barnen har lyssnat till den första berättelsen och ritat Månkemire. Tillsammans har vi skrivit en liten text om Månkemire. Barnen har sen fått var sin text där de ringade in de bokstäver eller ord de kände igen. De som kan läsa fick läsa texten för en kamrat. Nu hänger vårt första arbete i mapparna.



I vårar tema ett tag framåt ska vi arbeta kring svenska djur. Vi började med att sortera många olika sorters djur, inte bara svenska, för att träna på att sortera och kategorisera. Detta är förmågor som tillhör ämnena matematik och naturkunskap.

Det finns många sätt att sortera in djuren på. Barnen fick i grupper samarbeta kring detta och sen redovisa och argumentera för sitt sätt att sortera. De diskuterade och grupperade om. Dessa förmågor tillhör även ämnet svenska. 



 I förskoleklass planterade de potatis och i veckan har vi skördat dem. Av tre potatisar blev det 42 i olika storlekar. Nästa vecka ska vi koka dem och smaka.


 Eftersom det har varit så fint väder har vi varit ute en del. Här leker vi en gruppstärkande lek där man måste samarbeta för att nå målet. Det gäller att kunna räkna ihop tärningsslag, läsa och utföra olika uppdrag. Alla kan något och tillsammans löser de uppgifterna.


Förmågorna som jag pratar om i de olika ämnena är dessa. Här har jag sammanställt dem och satt rubrikerna Kommunikation, analys, kreativ, tänka och förstå, samarbete och ansvar. Förmågorna är verben som jag har plockat ut ur kunskapskraven i läroplanen (Lgr11)

De talar om:
 VAD vi ska göra.
HUR vi ska jobba.
VAD vi ska bedöma. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar