Kul att kunna

Kul att kunna

fredag 25 augusti 2017

Vecka 34


Vi har arbetat med att presentera oss själva. Man kan beskriva sig själv på olika sätt. Här har vi presenterat oss med hjälp av en glyfnyckel. Samtidigt har vi tränat finmotoriken och att följa en instruktion. De fina fiskarna pryder nu vår dörr till klassrummet.


 

För er som inte känner till vad en glyfnyckel är så talar den om något med hjälp av symboler. I detta fall berättar eleverna med fiskarna att de är flicka eller pojke, vilken årstid de tycker om, i vilken månad de är född, hur många de är i familjen, om de har ett husdjur och om de är med i någon förening.

I år har alla en egen ipad som arbetsredskap i skolan. För att känna att den är ens egen så fick de börja med att göra sin egen bakgrund. De som visste hur man gjorde hjälpte sina kamrater. Bra träning på samarbete och här var det väldigt tydligt att vi lär av varandra. Det är grunden i kooperativt lärande att lärandet utgår från samarbete. Kooperativt lärande genomsyrar vårt arbete i klassen.



Nu när vi har var sin ipad så kan vi arbeta mer kontinuerligt med den. För att arbetet ska gå smidigt ska vi arbeta i Google Clasroom. För att det ska gå så måste vi logga in. Det krävs mycket koncentration och disciplin att följa instruktioner steg för steg. 


Så här i början på terminen arbetar vi mycket med att skapa ett gott klassrumsklimat och vikänsla.  Här är en samarbetsövning. I sina team så skulle de skapa något med hjälp av majskuddar. Först skulle de komma överens om vad därefter skapa. De skulle se till att alla var delaktiga och alla skulle komma till tals.

Resultaten blev väldigt bra. Varje team fick berätta hur de hade arbetat, vad de hade skapat och om det var något de skulle tänka på till nästa gång för att samarbetet skulle gå ännu bättre.


Några team kom fram till en gemensam skapelse andra kompromissade.

 

Varje team har satt upp regler för hur de ska ha vid sina bord för att skapa trivsel.



Vi arbetar med fysik. Här ska vi göra en undersökning kring tyngdkraft, jordens dragningskraft och luftmotstånd. Först fick de göra en hypotes kring vad hände om jag släpper ett slätt papper och en pappersboll av ett lika stort papper. 

 Därefter testade de och skrev vad det var som hände. Det testade på olika höjder och kom fram till att samma sak hände oavsett höjd. De hade då sett ett mönster. Teorierna var många. En härlig teori var att vikten på pappret är jämt fördelat över en större yta när pappret är slätt. När det är ihopaknycklat så koncentreras vikten till en liten yta och därför faller pappersbollen snabbare. Vi tittade på en film där ett bowlingklot och en fjäder släpptes i ett rum med vakum dvs ett rum utan luft. Då landade de samtidigt. Alltså har luften betydelse. Vi kom fram till att luften fångar upp och bromsar ett föremål med större yta. Vi testade också att släppa olika sorters bollar och föremål som sax och sudd. penna och burk. Allt landade samtidigt och vi konstaterade att luftmotståndet inte påverkade så mycket när ytan var ungefär lika stor även om föremålen var olika tunga.


 På matten arbetar vi med multiplikation. Här 4:ans tabell.

 Ett fortsatt led i samarbete och läsförståelse är att vi ska parläsa. De väljer en bok tillsammans som de sen ska växeläsa för varandra.

Veckans KAK handlade om Bermudatriangeln. Spännande och lite läskigt. Senaste teorin är att det är gaser som stiger ur underjorden och påverkar densiteten i vattnet och luften. Eller är allt en myt....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar