Kul att kunna

Kul att kunna

torsdag 14 december 2017

Vecka 50

Vi startade vecka med problemlösningar som de hade skapat själva. Under en längre tid har vi arbetat med problemlösningar och nu har de skrivit liknande uppgifter själva. Detta ingår som ett moment i matematiken. Genom att skapa fungerande problemlösningar tränar de på sina kunskaper i matematiken. De ska inte bara lösa uppgifter utan det krävs mer när man ska skapa uppgifter. De får användning av sina kunskaper på ett annat plan. Dessa fick de prova på sina kamrater. De läste upp uppgiften och skrev ned det som var viktigt att veta. Alla fick försöka lösa uppgifterna på var sin miniwitheboard.


 Några skrev ned hela berättelsen och försökte lösa den...
 ...andra försökte korta ned informationen...
 ...och några löste det i huvudet. 
Denna uppgift var att utifrån en berättelse ställa barnen i rätt ordning i en kö.
 Till slut löste vi det tillsammans på tavlan.

 Här är en annan kluring.
 De klurar och löser den på miniwitheboarden.
 Lösningen skrivs upp på tavlan. I denna uppgift fick de använda flera olika räknesätt.

De fick erfarenhet av hur viktigt det är att ge rätt information för att få fram det svar man önskar.


 

Vi har börjat arbeta med division med rest. Här tränar vi tillsammans genom att rita upp och ringa in för att sen skriva det i mattespråk. För att kontrollera att det blev rätt så använder vi oss av multiplikation. 18/4=4 med rest 2 det kontrollera vi så här 4*4+2=16+2=18



I veckans källkritiksarbete fick de träna på att hitta information. I sina arbetsgrupper fick de var sin fråga att hitta svar på. Det var frågor som hade gemensamt att de hade med december att göra. Frågorna var:
  • När föddes Alfred Nobel?
  • När började man dela ut Nobelpriset?
  • Vad heter de isländska tomtarna?
  • Var kommer Lucia från?
  • Vem har namnsdag på nyårsafton?
  • Vad hette de tre vise männen?
Till sin hjälp fick de att arbetsblad där de skulle skriva ned vilka sökord de skulle prova, Var de hittade för sidor, jämföra minst tre sidor, se efter vem som hade skrivit och när det var skrivit.



 


De söker och skriver och söker igen. De var fullt engagerade en lång stund och upptäckte att det inte var alltid så lätt att hitta vem som hade skrivit och när.



År 5 och 6 har arbetat med el i fysiken och använt sig av det i teknikämnet och byggt ett tivoli med karuseller som snurrar. De har en fin utställning som de här visade för oss i veckan.

Vi var på församlingshemmet och tittade på årets julspel. De gör det väldigt bra och underhållande med mycket humor. Ängeln Gabriel var en hippiängel med riktigt söderkisdialekt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar