Denna vecka har vi tränat på adjektiv och adverb för att vara väl förberedda när de ska skriva kapitel 7 i sin berättelse "Den magiska dörren".
Vi arbetade efter strukturen "runda bordet". De har var sin lapp och en lapp i mitten. De skriver ned ett adjektiv och byter lapp med den som ligger i mitten. De skriver ett nytt ord och byter igen. De får inte skriva samma ord som redan står på lappen. På detta vis är det ett flöde i arbetet. Ingen behöver sitta och vänta och de måste läsa igenom de andras ord så de inte skriver samma. De arbetade koncentrerat och tyst.
När de hade skrivit en stund stoppade jag dem. Då fick de sammanställa sina ord till en lista. Därefter läste alla grupper upp sina ord och vi samlade en lista på 103 adjektiv. Fantastiskt arbete. Vilken kraft vi har tillsammans och på relativt kort tid samla så många ord.
Vi gjorde samma sak med adverb. Det trodde jag skulle vara lite svårare men de fick ihop 83 adverb.
I vårt tema "Från istid till nutid" har vi i veckan arbetat med jägarstenåldern. Vi tittade på en film om jägarstenåldern och därefter delade vi upp arbetet. Vi använde oss av strukturen pussel. I sina arbetsgrupper fördjupade de sig i sex olika områden. Det var bostad, mat, jakt, verktyg och vapen, döden och begravning, och spår från stenåldern.
De fick ett arbetsblad som var indelat i fyra delar. De hade tre frågeställningar som de skulle besvara och sen rita en bild i den fjärde rutan. De fick böcker och webbsidor att leta efter fakta på.
Vi har fått låna riktiga stenyxor, knivar och pilspetsar.
När de hade skrivit färdiga var och en så sammanställde de sina fakta till en gemensam faktaruta.
De renskrev sin fakta på Ipad och fotograferade av sina teckningar.
Dessa satte vi upp på tidslinjen vi har utanför klassrummet.
Alla tränade på sitt område innan vi splittrade arbetsgrupperna och skapade nya grupper. Då skapade vi grupper så att alla 1:or samlades i en grupp, alla 2:or i en osv. De var nu experter på sitt område och fick i tur och ordning berätta för sina kamrater. De gick laget runt och berättade en i taget. De andra fick ställa frågor och tackade experten innan ordet gick över till nästa.
Ni kan se en liten filmsnutt som visar vilket fint arbete de gör. De lyssnar, diskuterar och lära av varandra.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar