Denna vecka har vi arbetat med bokstaven L. På morgonens samling letar vi likheter och olikheter i ord och siffror. Denna vecka pratar vi om udda och jämna tal och tittar på datum och år om de är jämna eller udda tal.
På L-bordet samlades en massa l-saker. lejon, lila, låda, lego, leksak, läxbok, lök, loppa, ljus, lysmask, lock, löv, linjal och lim.
I matten arbetar vi med udda och jämna tal.
Här laborera vi med talkort med antal både i bild och med kapsyler, siffror och talen skrivna med ord.
Sen tar arbetet vid att träna både enskilt och i par. I bland är det skönt att sitta på golvet och arbeta.
Vi fick lite inspiration av vår bibliotekarie i veckan.
Till veckans bokstav L har vi arbetat med Lodjuret. Då har vi tittat på bilder, läst fakta, sett på filmer och pratat om dem. Här har vi samlat fakta i en sexfältare (utseende, föda, bo, ungar, fiender/faror och övrigt kul att veta).
Efter det fick de i par en sexfältare och bilder. Gemensamt diskuterade de vilken bild som kunde passa under vilken rubrik.
När de hade diskuterat det så klippte de ut bilderna och placerade dem i rutorna
När de var klara gick de runt till varandras arbeten och tittade hur andra arbetspar hade löst uppgiften. Var det någon skillnad frågade de varandra hur de hade tänkt. Tyckte de att det var en bra ide´fick de ändra på sin egen. Inom kooperativt lärande kallas strategin inspiratör. När de var nöjda klistrade de fast bilderna. Nästa steg är att de ska träna på att återberätta fakta om lodjuret med hjälp av sexfältaren. De ska då i par få berätta för varandra om lodjuret. De har en begränsad tid för att alla ska få samma möjlighet att få berätta.
Inom Kooperativt lärande kallar vi detta arbetssätt för par på tid. Detta gör vi för att på samma tid som en lärare som arbetar traditionellt kan dela ut 2-3 frågor med vanlig handuppräckning kan en lärare som använder Kooperativt Lärande använda sig av t ex Par på tid ha gett alla elever chans att svara och lyssna på svaret till frågan. Med vanlig handuppräckning skulle det ta en hel lektion att få varje elev i klassen att dela sina idéer för det som bara kräver en minut genom Kooperativt Lärande! För varje gång du använder Par på tid i två minuter ger det en minut samtalstid för varje elev.
Ledtrådar till nästa veckas bokstav.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar