Kul att kunna

Kul att kunna

fredag 7 september 2018

Vecka 36

Förra vecka arbetade vi med svampar. Vi la två svampar på ett papper för att se hur de tappar sporerna på pappret. När vi kom på måndag morgon hade något märkligt hänt. Det var som att en svamp hade exploderat. Det var nästan inget kvar av den och utspritt låg något som liknar frö eller så var det djur av någon sort som hade ätit upp svampen och krupit iväg. De verkade inte levande nu i alla fall. Är det någon som vet vad som kan ha hänt så hör gärna av er.


Denna veckas bokstav är O. På bordet hamnade ostar, osthyvlar, ormar i olika storlekar, en oxe, en orange oval, en orange penna, musen Osten, krokodilen Oskar och foto på småbröder Oscar och Oskar. Den stora ormen fick ringla sig runt bordet som Midgårdsormen ringlar sig runt Yggdrasil.


När vi arbetar med veckans bokstav skriver de ord som börjar på den bokstav vi arbetar med. Då sitter de två och två och växelskriver. Det är en form av struktur "Kloka pennan" inom KL. De har hörlurar bägge två så att de hör vad de skriver.



I tema ormar har vi arbetat med de två vanligaste ormarna vi har i Sverige. Snoken och huggormen. Då har vi titta på film, läst i faktaböcker, pratat kring bilder från en PowerPoint jag visade dem.




 Vi gjorde ett VENN diagram för att jämföra de två ormarna, likheter och olikheter. Utifrån allt detta har vi skapat gemensam text om ormarna. Texten använder vi sen till att träna på att ringa in o, ord som orm, sa och andra ord de känner igen. Sen tränar de på att läsa texten.

I matten arbetar vi . nu med talraden 0-10. Då ska de ordnas i rätt följd, vi pratar om talens grannar och tränar på att forma siffrorna rätt.



Här bygger vi taltrappor.

 



Sen ritar de av taltrapporna och skriver rätt siffra under var pelare.



Därefter övar de på att forma siffrorna...


...och antal.

 


Hela fredagen ägnade vi åt Valet 2018.

Vi tittade på en liten film om demokrati. Vi pratade om det och kopplade det till klassråd och elevråd som vi har på skolan. Sen tittade vi på Lilla Aktuellt för att förstå vad partier är. Vi tittade sen närmre på vilka partier vi har, deras symboler, partiledare och kort om vad de tycker.



För att träna på att känna igen partisymbolerna och vem som är partiledare så gjorde vi det med en KL struktur, "Hör vi ihop". De fick antingen ett foto på en partiledare eller en symbol. Sen skulle de gå runt och para ihop symbol med partiledare.


De träffades, diskutreade och kom gemensamt fram till vilka som hörde ihop.

De fick också prova på att göra ett val. Vi hade fem glassar. Varje glass hade sin färg. Bakom en skärm fick de ta en lapp med den färg de röstade på och stoppa ned i en låda. Sen räknade vi rösterna och byggde ett stapeldiagram. Det blev tydligt vilken glass som fick flest röster.




Vi fick fram stapeldiagram och såg snabbt vilken glass som vann.


Sen gjorde vi ett cirkeldiagram och såg vilken tårtbit som var störst. Jag ville visa att man kan visa ett resultat på olika sätt.


Vi har börjat räkna dagar vi går i skolan. När vi har gått 100 dagar ska vi ha 100-dagars-kalas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar