Denna vecka har vi haft besök av två föräldrar som har berättat om sina yrken. Nästa vecka går vidare med tema ”Rymden”. Vi ska titta på hur det kan ha gått till när vårt solsystem bildades. Vidare ska vi titta på hur solen, jorden och månen rör sig i förhållande till varandra, stjärnor och stjärnbilder, planeter m.m. Det är spännande och intressant tema. Om barnen har böcker om rymden och planeter får de gärna ta med dem. Namna dem så vi inte blandar ihop dem.
I matten har vi arbetat med addition i talområdet 0-100. Vi har arbetat både med att skriva hur vi tänker i flera led och räknat med hjälp av olika strategier som 10-kompisar och tvillingar. Vi har tittat på samband mellan olika tal som 8+3=11 18+3=21 48+3=51 eller 11-3=8 21-3=18 51-3=48 osv.
Vi har fortsatt att arbeta med faktatexter denna vecka. Vi har tränat på att läsa, förstå och skriva faktatexter. Som stöd till att skriva en faktatext har vi tränat på att göra tankekartor.
I simundervisningen denna vecka fick barnen träna på livräddning genom att simma på rygg och hålla händerna framför sig som om de bogserade en människa. Nästa vecka är det klädsim. Då ska de ha med sig tunna tajta långärmade och långbenta kläder. Ett underställ, tajts och tröja eller pyjamas går bra. De ska ha badkläder under.
I går hade vi film mys med Kalle Blomqvist och Rasmus, popcorn och saft. Detta var en belöning för att de hade nått målet med att räcka upp handen i stället för att prata rakt ut i luften. Nu fungerar det mer av sig själv. Nästa sak vi tränar på nu är att sätta sig tyst på sin plats när de kommer in eller ska plocka undan.
I dag på engelskan spelade vi bingo. Det var ord på saker. En del saker kunde de som ex. ice cream.
Jag hade idrott med dem i dag och vi lekte olika lekar där man tränar samarbete. Bl.a. skulle de ta sig tvärs över rummet med två madrasser utan att nudda golvet. Där gällde det att samarbeta för att det skulle gå smidigt och att ingen trillade utanför. Sen fick de ställa sig i ordning på olika sätt. T.ex. efter när de var födda på året och efter hur många bokstäver de har i sitt förnamn. Där var de väldigt snabba och diskuterade sig snabbt fram till rätt ordning.
För att förflytta sig med hjälp av två madrasser krävs det samarbete.
Nästa vecka börjar julmånaden. Vi kommer att ha en kalender där ett barn varje dag får öppna en mattekluring som klassen tillsammans ska lösa och det barnet som öppnar får en pepparkaka också. På måndagarna pratar vi lite om advent.
På torsdag ska vi iväg på teater i Staffanstorp. Vi ska se ”Edward Tulanes fantastiska resa” med Thales Teater. Den bygger på boken som är skriven av Kate DiCamillo. Vi har läst den i klassen och det är en fantastisk bok. Barnen har suttit som trollbundna. Boken handlar om en porslinskanin som åker iväg med familjen han bor hos på en resa. Där trillar han över bord och får en fantastisk resa där han träffar olika människor. Den är väldigt gripande och eftertänksam och har gett oss många bra diskussioner.
Det är Julmarkand också på torsdag så det görs en del förberedelser under veckan.
I vecka 49 har vi som mål i:
· Läs- och skrivutveckling, Barnen läser en stund varje dag och gör små uppgifter till det. Vi ska börja arbeta kring synonymer och fortsätter att arbeta med faktatexter.
· Matten, Vi räknar vidare i talområdet 0-100.
· So/No, Rymden
· Läsläxa, fortsätt att läs hemma.
· Skrivläxa, Arbetsuppgift till bokcirkelträffen. Delfinerna har en bokuppgift till 7/12.
· Matteläxa, Denna vecka får de med sig en mattekluring hem. Ta med den på måndag.
v. 49
|
skola
|
fritids
|
Måndag
|
Matteläxa till måndag
|
Förberedelse till Jul basaren
|
Tisdag
|
Utedag
| |
Onsdag
|
Bad, klädsim
|
Förberedelse till Jul basaren
|
Torsdag
|
Teater, Edward Tulanes fantastiska resa.
Julmarkand 16.00-18.30 Välkomna!
|
Idrottshall
|
Fredag
|
Idrott
Bibliotek Kolingarna tar med böcker och lånekort.
Skrivläxa: Delfinerna har bokcirkel, ta med den bok de läser och skrivhäftet ”Bokcirkel”
|
Förberedelse till Jul basaren
|
Trevlig helg!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar