Denna vecka har vi arbetat med vokaler och konsonanter. Barnen är duktiga på att veta skillnaden på dessa bokstäver. De har klart för sig att det bara är ett ljud i vokalbokstäverna. Nu börjar vi så smått prata om vad som händer med konsonanterna när vokalen inte låter som i alfabetet, dvs har ett kortare ljud än vad vi säger när vi läser alfabetet.
I matten har vi arbetat med addition och subtraktion och tränat på att räkna med de bästa strategierna. Vi har också mött mattespråket och de känner nu till att i addition heter det term+term=summa och i subtraktion heter det term-term=differens. I matteläxan hade de problemlösningar och det var inte alla som var lätta att lösa. Ta gärna hjälp av knappar, tändstickor el. dyl. när ni hjälper era barn lösa problemen. Det är viktigt för dem att prova sig fram och se hur lösningarna kan göras. Det följer med lite laborativt material med nästa veckas matteproblem.
När det gäller läxorna så hjälp era barn så de gör hela läxan. Några hade missat några punkter på skrivläxan. Se också till att de skriver så fint de kan så de inte slarvskriver. Läxorna ger övning i att läsa, följa instruktioner, svara på frågor, skriva hela meningar med stor bokstav och punkt, forma bokstäverna fint, ha mellanrum mellan orden och stava. I matteläxan över de på läsförståelse, sortera fakta som behövs för att lösa problemet, använda sig av sina kunskaper för att lösa problemet och beskriva hur de tänkte.
I vårt rymdtema läste jag en saga om elektronen Hugo som bodde på solen och om hans äventyr när han slungades ut från solen av ett kraftigt solutbrott. När han kom ned till jorden och in i magnetosfären så mötte han en syreatom och i sin framfart knuffade han iväg en elektron som var kompis med syreatomen. När elektronen försökte komma tillbaka till sin syreatom skickade den iväg en grön liten ljuspartikel och norrsken uppstod. Nu tror jag de flesta barn har en aning om hur norrsken uppstår. Vi har också tittat på filmer om rymdskrot och uppfunnit rymddammsugare. Mer om det kan ni se i ett tidigare inlägg.
I vecka 5 har vi som mål:
· Läs- och skrivutveckling, vi arbetar med vokaler och konsonanter och stavning. Vi tränar också på att läsa högt för varandra.
· Ma, vi tränar på bra strategier i addition och subtraktion och problemlösningar.
· So/No, Rymden, planeter
· Ma läxa Problemlösning (7/2)
· Sv läxa Stava u och y ord. Ibland kan det vara svårt att skilja på u och y. (7/2)
v. 5
|
skola
|
fritids
|
Måndag
|
Målarvecka
| |
Tisdag
|
”
| |
Onsdag
|
Bad
|
”
|
Torsdag
|
Läxdag
|
”
|
Fredag
|
Idrott
Bibliotek, Snöflingorna tar med lånekort
|
”
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar