Välkomna tillbaka och hoppas att ni allihop har haft ett skönt sportlov och känner er sugna på att jobba lite innan nästa lov, som är om bara fyra veckor. Under dessa fyra veckor ska vi satsa lite på läsning och läsförståelse. Barnen ska läsa ca 15 min. minst fyra gånger i veckan hemma. De kommer att få med sig hem en läslogg som ni fyller i. Låt barnen både läsa högt för er och en stund själva. Prata med barnen om vad de läser så ni får en uppfattning om de förstår vad de läser och kan återberätta vad de har läst.
Någon gång under dessa fyra veckor fram till påsklovet kommer vi att göra mattetestet som alla tvåor gör. Det är inget som behöver förberedas utan det är ett test på det som vi har arbetat med för att se att barnen har befäst den kunskapen. Om det visar sig att det finns luckor så arbetar vi lite mer intensivt med det.
I vecka 9 har vi som mål:
· Läs- och skrivutveckling, Vi arbetar med ä-e ord, dvs ord där e och ä är lätta att blanda ihop och som ofta stavas fel, ex. häst-hest, bäst-best. Vi kommer också att börja arbeta med ord som har dubbla konsonanter. Vi tränar också på att läsa högt för varandra och arbetar med ”Dektektivbyrån”.
· Ma, klockan- vi tränar på 20 i och över, 5 i och över. De som kan klockan tränar på den digitala klockan.
· So/No, I vårt rymdtema ska barnen få redovisa ”sin” planet. Sen ska vi gå över till att prata om kometer, meteoriter, meteorer och asteroider.
· Ma läxa, ingen matteläxa under dessa fyra veckor då vi har intensivläsning.
· Sv läxa till 7/3 ä-e ord.
· Läsläxa, läs 15 min minst fyra gånger i veckan. Ta med läsloggen på måndagar.
v. 9
|
skola
|
fritids
|
Måndag
| ||
Tisdag
|
Utedag
| |
Onsdag
|
Bad
| |
Torsdag
|
Läxdag (Skrivläxa till 7/3)
|
Idrottshallen
|
Fredag
|
Idrott
Bibliotek, godisbitarna tar med lånekort
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar