Kul att kunna

Kul att kunna

fredag 6 februari 2015

Vecka 6

I klassrummet har vi ett formativt arbetssätt. Formativt arbetssätt innebär att genom att vi gör täta bedömningar på det arbete vi gör så får jag en bild av vad barnen kan och vad de behöver träna mer på. Barnen gör självbedömningar och skriver varje vecka vad de behöver träna på, hur det gick och vad de sen vidare behöver träna på. Vi gör kollektiva bedömningar på arbetet så jag får en bild av vad klassen i stort har förstått kring ett arbetsområde. Och vi gör kamratbedömning och kamratrespons.

Bedömning är i detta fall inte att döma utan att samla information för att forma undervisningen så den blir så bra som möjligt. Barnen är ibland rädda för att kritisera sina kamrater men vi pratar ofta om att de hjälper sina kamrater att bli ännu duktigare genom att ge tips.

För att detta ska bli effektivt måste vi vara överens om målet för vårt arbete. Det går vi igenom varje måndag och vid varje lektion. Sen måste arbetsuppgifterna kännas meningsfulla och engagera barnen. Jag tror vi lyckas ganska bra med det för när vi läste protokollet från elevrådet så var en punkt att man önskade kortare lektioner. Barnen protesterade och tycket inte alls lektionerna var långa utan tvärt om. Vidare måste barnen få konkret feedback och hjälp att komma vidare. Barnen är också resurser för varandra och hjälps åt. I samarbetet lär de sig väldigt mycket. De lär av varandra, de tränar på att förklara för varandra och hjälps åt att förbättra arbetet. Genom detta lär de sig ta ansvar för sitt eget lärande.

 Här gör vi en kollektiv bedömning på veckans arbete i matematik. Barnen får sätta ett kryss där de känner att de befinner sig och förstår av de olika strategierna vi har arbetat med. 
 Jag får en tydlig bild av vad vi behöver arbeta vidare med. 
 Läsläxan läste de upp för varandra och hjälptes åt att ge feedback på.
 Den som läste ringade in det påstående som den tycket passade bäst in på hur den läste. Den som lyssnade ringade också in ett påstående som passade. Därefter hjälptes de åt att skriva vad de lärt sig av detta. T.ex. Jag läste för fort. Jag ska ta det lite lugnare.
Vi tränar förmågan att ta in information. Idag tränade vi på att försöka se skillnad på åsikt och fakta. Vi tränade tillsammans några gånger med texter där både åsikt och fakta fanns med. Sen fick de sätta sig i par och läsa en text och stryka under det som de upplevde som en åsikt. Här blev det väldigt bra diskussioner. Tiden rann iväg och halva gruppen skulle till badet så vi får följa upp detta i nästa vecka.

Barnen är väldigt engagerade i rymdprojektet. Som ni kan se på barnens blogginlägg så har flera pysslat hemma och gjort fina bilder med stjärnbilder och planeter.

Läsläxan till nästa vecka är att sammanfatta de två kapitel de läser. Som hjälp har de med sig ett berättarschema. Där skriver de in stödord kring vad hände i början, händelse i mitten och hur slutade det. Vilka personer och var var de. Utifrån det skriver de sen en kort sammanfattning. Vi arbetade med det i dag så jag hoppas att det ska gå bra där hemma också.

Kan glädja alla att vi har fått mejl från Knut i dag.



Här ligger jag nerbäddad i Malmö och ska sova middag! Blir väl omhändertagen men ska i morgon vidare på upptäcksfärd i Malmö!
Kram

V. 7SkolaFritids
Måndag

Idrottshallen
Tisdag

Utedag

OnsdagBad


TorsdagIdrott
Läxa
Idrottshall

FredagBadIdrottshall


Trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar