Kul att kunna

Kul att kunna

fredag 27 februari 2015

Vecka 9

Med nya krafter efter sportlovet tog vi tag i subtraktion. Flera befarade att det skulle var svårt men det visade sig att det var inte så svårt att räkna tal som 87-54= Vi använder oss av strategin "Ta bort tiotalen först sen entalen" i en liggande algoritm 87-54=87-50-4=37-4=33. De flesta tycket det var lätt eller ganska lätt. Nästa vecka ska vi arbeta med subtraktion i stående algoritm.

I tisdags åkte vi till Planetariet i Lund. Det var en spännande och häftig upplevelse. Det var som att åka runt i rymden. Vi fick lära oss om stjärnor, stjärntecken, solen, jorden och de andra planeterna. Vi fick se hur de rör sig i rymden och om dess storlekar.



När vi arbetade med läsläxan så samlade vi de ord som barnen tycket var svårlästa eller inte hade förstått. Det var flera som hade samma ord. Vi tränade på hur man ska läsa dem. Genom att dela upp dem i stavelser så är de lättare att läsa. När man delar upp ett ord i stavelser så trycker man på vokalerna. Skriv gärna upp ord som är svårlästa och sätt en prick under vokalerna. Läs och klappa orden genom att lägg kraft på vokalerna. Då blir orden oftast mer lättlästa. Det är ofta fel betoning som krånglar till läsningen.


Ni har kanske läst eller hört om "Grej of the day". Det har blivit väldigt populärt. Det innebär att man har microlektioner där man tar upp en händelse, en känd person, en känd plats osv. Barnen gör korta anteckningar i en bok och på det sättet samlar på sig lite allmänbildning. Vi har provat på det i dag. Jag har döpt om det till KAK "Kul att kunna" för att vi inte kommer att ha det varje dag utan varje fredag i stället. I dag pratade vi om Vasaloppet.

 

 På väggen sitter en karta och runt om sätter vi upp bilder på det vi har pratat om och pekar ut på kartan var det är. Här ser ni ett smakprov på anteckningar som ett barn gjorde. Fråga gärna era barn om vad de vet om Vasaloppet och Gustav Vasa.



När det gäller läsläxan så låt era barn först läsa själv. Sen kan de berätta muntligt för er vad texten handlar om. Därefter ska de läsa högt för er och då kan ni diskutera innehållet. Då får ni en uppfattning om hur de har förstått texten och barnen har fått träna på att återberätta innehållet. Detta underlättar när de sen ska göra skrivdelen.

På måndag är det studiedag så vi ses på tisdag.


V. 10SkolaFritids
MåndagStudiedag

Idrottshallen
Tisdag

Utedag

OnsdagBad


TorsdagIdrott
Läxa
Idrottshall

FredagBadIdrottshall


Trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar