Kul att kunna

Kul att kunna

fredag 10 april 2015

Vecka 15


Välkomna tillbaka efter ett påsklov med alla slags väder. Hoppas ni har vilat er och hämtat nya krafter. Barnen verkar ha haft det skönt på lovet och har arbetat på flitigt denna vecka. Även om veckan har varit kort så har vi hunnit med en hel del. 

Vi har arbetat med planerna i vårt solsystem. Barnen arbetar i smågrupper och läser om en planet. De skriver sen ned fakta med hjälp av ett arbetsblad. 


Därefter skriver de en faktaruta på en ipad. 



För att få struktur på det så arbetar vi efter en mall. Faktarutan ska de sedan dela med sig till sina kamrater. 

Mallen vi arbetar efter.

De är riktigt duktiga på att samarbeta och hjälper varandra med vad de ska skriva. Jag hör hur de diskuterar innehåll, formuleringar och stavning. De läser och funderar tillsammans och tar reda på fakta. De ger varandra stöd och respons. Tillsammans gör de väldigt bra texter.

I veckans matte har vi på stående algoritmer i addition med växling. Det var inga större svårigheter. Nästa vecka ska vi arbeta med subtraktion med växling.

Vi har också arbetat med statistik där vi har tittat på hur vädret har varit de senaste åtta månaderna. Varje dag har vi läst av termometern och tittat på vädret. Det har vi bokfört så här.


Vi bestämde olika färger för de olika vädertyperna och barnen fick i smågrupper var sin månad. De räknade hur många dagar det var de olika vädertyperna och byggde stapeldiagram med hjälp av duplo.


Därefter klistrade de färgade papperskvadrater på ett diagram och gjorde ett stapeldiagram.


Sen var det dags för temperaturen. Nu arbetade vi med punktdiagram. Med hjälp av två linjaler hittade de rätt var de skulle rita in punkten. Till sist drog de linjer mellan punkterna och då blev det ett linjediagram. Ett barn liknade det vid feberkurva som han hade sett tidigare.



Här kan ni se färdiga resultat. Nu kan vi läsa av hur vädret har varit sen i augusti 2014.




Blå=halvklart, vit=mulet, röd=regn, gul=sol, svart=dimma

Vi kan säga att vintern har varit torr och mulen.

En härlig kommentar under arbetets gång var "det känns som att vi är på ett arbete". Då känns det bra när barnen ser arbetet på skolan som viktigt och meningsfullt. Detta-kan-jag-ha-nytta-av-när-jag-blir-stor-känsla.

Nästa vecka ska vi arbeta med geometriska kroppar förutom subtraktion med växling i matten. Vi ska se hur vi kan förankra det i verkligheten.

Läsläxan till nästa vecka är två kapitel i Diamantjakten. Arbetsuppgiften har denna gång fokus på om ord stavas med en eller två konsonanter. Vi har arbetat med det i skolan och nu får de öva hemma. Instruktioner om vad de ska göra har följt med hem.

Tänk på att biblioteksboken de har med sig hem ska vara färdigläst till på fredag.

Nästa vecka ska det vara klädsim. Då ska de ta med sig en tunn långärmad och långbent klädesplagg att ta på sig utanpå badkläderna.

Nu har våren kommit med storm. Det är svalt på morgonen och varmare på dagen. Skicka med dem lämpliga kläder. En tröja eller vårjacka som de kan ta på sig. De vill gärna springa iväg utan att ta på sig. På fm rasten kan det vara lite för kallt.

Veckans KAK "Brinnande berg". Fråga era barn vad det är.


V. 16SkolaFritids
Måndag

Idrottshallen
Tisdag

Utedag

OnsdagBad Klädsim


TorsdagIdrott
Läxa
Idrottshall

FredagBad Klädsim

Krille
Idrottshall


Trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar