Kul att kunna

Kul att kunna

lördag 14 november 2015

Vecka 46


Denna veckas bokstav har varit M. Oj vad mycket m vi har hittat runt omkring oss. Flera av oss heter något på M. Måndag börjar på M. November har m på femte plats. Veckans siffra är 5 och ordet fem slutar på m. 

I tisdags var det Mårtens afton. Där hade vi ett M igen. Jag berättade sägnen om Martin som var präst i Frankrike för 1600 år sedan. Han tog hand om de fattiga och sjuka. Eftersom han var så omtyckt ville folket ha honom som Biskop men det ville inte Martin. Han ville fortsätta vara ute bland folk. För att undvika detta gömde sig Martin men blev avslöjad av gässen. Martin blev arg på gässen och beslöt att de skulle slaktas och ätas på hans namnsdag. Vi dramatiserade berättelsen innan vi gjorde en gemensam text och ritade en scen ur berättelsen.


Halva klassen var iväg på Hjärupslunds Bibliotek för att lära sig hur de kan hitta böcker och låna där. De fick höra en saga och sen fick de en bokpåse. Nästa vecka ska den andra halvan av klassen gå dit.


Vi har jobbat med talet 5 hela veckan. Oj vad vi hittar femmor runt omkring oss. Precis som att vi hittade massor av M. Ett ex är att i torsdags var namnsdagsnamnen Kurt och Konrad. Vi brukar räkna bokstäverna i namnen och se vilket som har flest. Då såg vi att Kurt har fyra och Konrad har sex. Ett barn sa "Det är grannarna till fem".

Vi har jobbat med 5 så som vi har jobbat med siffrorna 1-4 (se tidigare blogginlägg). Vi har tränat på att skriva siffran 5 på miniwitheboard, på papper, gjort kamratbedömning (se v.42), delat talet 5 med kapsyler, gömma kapsyler  i burk och dela upp dem i rutor. Vi har delat upp 5 barn på två mattor på olika sätt. Här nedan ser ni hur de tränar genom att My har fem kulor och en burk. Hon släpper ned några kulor. Barnen lyssnar och My frågar hur många hon har kvar i handen. Det gäller att koncentrera sig och lyssna noga.


Vi har också arbetat med att mäta i två veckor. Här har vi introducerat måttet meter. De fick ett meterband och gick runt för att hitta saker som är 1m. 


Vidare mätte de saker som är längre än en meter.


De ritade och skrev vad de kom fram till.


När jag introducerade att man kan mäta med olika enheter så började vi med att mäta bord med kaplastavar och centikuber. De la så många kaplastavar som det gick och la till centikuber. Bordet blev 15 kapla och 2 centikuber. Då kom vi in på enheterna meter och centimeter. Kaplastavar motsvarar inte en meter men förståelsen för att mäta och få ett resultat så behövs det olika enter.


Nu övergick vi till att mäta med linjal. Här tränar vi på att mäta från noll på linjalen.


Först började de själva för att sen sätta sig med en kamrat och hjälpas åt.
 När arbetet är färdigt jämför de sina resultat och gör om de där de fick olika resultat. De hjälper varandra att få rätt.

Det är inte bara bilder på papper som vi mäter. Här mäter de kroppen.


Det finns många platser man kan göra sitt jobb på. Några kröp in under bordet för att få ett eget rum.

 

I veckan har vi arbetat med ordbilder. Barnen har haft ordbilder i läxa och tränat där hemma. Här använder vi ordbilderna jag, du, en, ett, ser, har, och. Det vi tränar här är vad en fråga är. Först lägger de en mening. Sen gör de om meningen genom att byta plats på några ord. De skriver av meningen och frågan på datorn. Efter att ha gjort detta och samlat flera meningar och frågor så upptäckte de vilka ord som var först i frågorna, dvs frågeorden ser, har.



När allt är klart tränade de på att läsa sina meningar och frågor. De läste upp för mig eller en kamrat.




Trevlig helg!

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar