Kul att kunna

Kul att kunna

fredag 6 november 2015

Vecka 45

Så var vi igång igen efter ett välbehövligt lov. Denna vecka har vi arbetat med bokstaven T. Samtidigt som vi lärde oss hur T tecknas på teckenspråk lärde vi oss hur man tecknar tack och tänker. Tack är t-tecknet mot hakan och tänker t-tecknet mot pannan. På T-utställningen är det tidningar, tärning, triangel, tepåsar, tandpetare, tandborste, tandkräm och tenn.


Vi har i veckan tränat på läsförmågan genom att träna på ordbilder. Förmågan att känna igen korta ord utan att behöva ljuda, gör så att läsningen flyter på bättre.

Vi började med att gemensamt titta på ordbilder som vi har tränat på innan och la till några nya. Vi pratade om hur en mening ser ut med stor bokstav, mellanrum mellan orden och punkt i slutet. Därefter fick de i sina skrivpar kort med orden och även kort med olika substantiv i bildform. De la meningar med orden. Därefter skrev de av meningarna på datorn. När de hade jobbat ett tag skrev vi ut texten och de fick ringa in ordbilderna och rita en bild. Vi jobbade vidare sen enligt EPA modellen. EPA står för Ensam-Par-Alla. De tränade en och en på att läsa texten, sen läste de för en kamrat för att till sist avrunda detta arbetspass med att läsa för hela gruppen. Dessa ordbilder har de fått hem för att träna på till nästa vecka.






I detta arbetspass har vi tränat på ordbilderna på flera olika sätt. Genom att arbeta på olika sätt övar de upp läsförmågan och nöter in nya kunskaper.

Detta är en del av formativt arbetssätt.

  1. Tydliga mål (vi pratar om att målet är att känna igen ordbilder och varför.)
  2. Aktiviteter som för fram lärandet ( Det är en progression i arbetsuppgifterna genom att övningen byggs upp steg för steg. Övningen är individuellt anpassad genom att de lägger meningar med de ord de kände igen och skriver av dessa. Meningarna blir olika avancerade och mängden meningar variera beroende på hur långt i läs- och skrivutvecklingen de har kommit.)
  3. Återkoppling (Genom att tillsammans reflektera över vad de har gjort och utmana dem till ett steg vidare)
  4. Eleverna är resurser till varandra ( I samarbetet lotsar de fram varandra till att genomföra och lösa uppgiften)
  5. Äga sitt eget lärande (De tar ansvar för sitt lärande när de genomför arbetsuppgiften. De försöker trots att det kan vara lite svårt och ser att de klarar av uppgiften. Det är en härlig känslan att läsa upp meningar de själva har skapat.)


Vi avslutade med att de gjorde en lite självskattning kring hur de tycket arbetet hade gått. Vi använder oss av våra tre smajlisar. En ser lite bekymrad ut "detta var svårt", en applåderar "jag börjar kunna detta", den tredje har två tummar upp "detta kan jag". Barnen blundar och visar med händerna vilken gubbe de tycker passar dem bäst. 

I matten har vi fortsatt med att dela tal. Nu har barnen förstått hur tal kan delas och nu handlar det om att automatisera talkamraterna.

Det gör vi med att använda olika material som t.ex. kapsyler som delas upp på olika sätt.


Vi tränar med hjälp av bläddror.


Vi har också börjat arbeta med hur man gör för att mäta saker. Vi har pratat om hur man gjorde förr innan metermåttet fanns. Vi spelade upp ett litet drama där jag och ett barn mätte olika saker med våra famnar och fötter. Vi fick hela tiden olika resultat och kom fram till om jag mätte ut med min famn hur stor duk vi skulle behöva till bordet och bad sen ett barn att köpa en duk som är 1 famn stor så skulle duken bli för liten. De förstod att detta håller inte så då berättade jag att man bestämde måttet 1m i Frankrike för ca 300 år sedan och att de sen så småningom började gälla i alla länder.


Här mäter vi saker med tummarna.

Och här uppskattar de vilka två saker som är lika långa. De fick använda vad de ville utom linjal. De tog till pennor och sina fingrar.

 Fot var också ett mått man använde förr. Här räknar de hur många fot rummet är. Det gäller att koncentrera sig, då hjälper det att stänga av ljud runt omkring sig.

Målet med arbetspasset var att förstå att mäta är detsamma som att jämföra två längder med varandra. Hur många länder av en längd är den andra? Nästa vecka inför jag enheter som m och cm.

På elevens val har de spelat spel och byggt med kapla. Här träffar de kamrater i de andra klasserna.




Vi jobbar en del med gruppstärkande övningar. Vi pratade om att vi nästan är som en familj och att vi ses mycket i veckan och då är det viktigt att man känner sig trygg och glad. Visst kan man bråka ibland men tycker man om varandra så blir man vänner fort igen. I denna övning sitter vi i en ring. En säger "Min stol är bra men NN's stol är bättre" och då byter de två stol. Den övningen kan man variera på olika sätt. Här stärker man sin egen självkänsla och bjuder på att säga att någon annan också är bra.


I veckan började vi arbeta med "Den magiska kulan". Jag plockade fram läsfixarna och var spågumman som funderade på rubriken, vad den kan betyda, vilka ledtrådar den ger i vad boken kan handla om. Vi pratade om författaren Mats Wänblad, att han har varit förskollärare men skriver nu barnböcker. Jag presenterade barnen som är med i boken och vi funderade på vad de gör på bilden. Därefter var de riktigt sugna på att få höra första kapitlet. Jag läste det högt och fortsatt använda mig av läsfixarna. Detektiven hittade några ord som vi förklarade. Reporten ställde sig några frågor som vi funderade kring t.ex varför Sigge skrämde Asta. Spågumman funderade på vad som händer i nästa kapitel. Barnen får nu träna där hemma på att kunna läsa texten i sin bok med lätthet. Läs många gånger tills det flyter på bra. Upprepad läsning ger resultat i längden. Här tränar vi upp läskondis.


Till sist visar jag här målväggen vi har i klassrummet. Detta är nästa veckas arbete. Här står vad vi ska arbeta med, hur vi ska arbeta och målet med arbetet. Detta tittar vi på inför arbetet och i slutet av veckan utvärderar vi arbetet. Barnen gör en egen reflektion och självskattning som de sen klistrar in i sin målbok.
Trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar