Veckans bokstav har varit F. På utställningen fanns det fladdermus, fantaflaska, fisk, filt, frukt, fjäder och ett fint foto av en farmor.
I matten fortsätter vi med att arbeta med att dela tal. Vi har i denna vecka tränat på att dela talet 6. Här ställer sig sex barn på olika sätt på två mattor. De barn som sitter på sina platser säger hur de ska ställa sig och sen säger de hur jag ska skriva upp det på mattespråk.
Förutom att arbeta med hela kroppen, med kapsyler, rita och att skriva siffror på ett papper så använder vi ipad och tränar även där.
Vi har också arbetat med statistik i matten. Barnen har gjort en undersökning på vilka favoritfrukter F-klassbarnen har. De intervjuade barnen och samlade fakta. Den förde de in i en tabell. Utifrån tabellen byggde de stapeldiagram.
Till sist ritade de av sina stapeldiagram på ett papper.
Denna veckas övning vi gjorde på "Vår klass" stund var samma som sist där de bytte plats med orden "Min stol är bra men xx stol är bättre". Nytt var att när de möttes tog de varandra i hand och hälsade.
Övningen går riktigt bra men de har en tendens till att gärna tar sina närmaste kamrater. Nästa gång ska vi träna på att byta plats med någon som man inte brukar prata så mycket med.
Veckans tema har varit vinter. Det har inte så mycket med veckans bokstav att göra men snart går vi in i vintermånaderna. Vi tittade på film om hur naturen förändras till vintern och hur djuren har det. Vi pratade om varför det blir vinter och tittade på hur jorden snurrar runt solen och hur den lutar bort från solen när det är vinter. Barnen skrev meningar om vintern med modellmening "På vintern..."
Vi pratade om att man kan se spår i snön på vintern och då se vilket djur som har gått där. Barnen ritade olika djurspår. Allt detta satte vi in i Årstidsboken.
I allt arbete vi gör träna vi flera förmågor. Jag ska kort förklara vilka förmågor vi tränar och hur, när vi arbetar med ex matte.
Kommunikativ förmåga: Vi samtalar och diskuterar uppgiften. Detta måste göras så att alla förstår. Kommunikationen sker mellan vuxna och barn och mellan barnen. Vid arbetats slut ska de kunna redovisa det de har kommit fram till och använda sig av begrepp som tillhör arbetsområdet.
Begreppslig förmåga: Vi tränar på att använda matematiska begrepp och sätter in dem i olika sammanhang så de förstår dem och kan förklara dem.
Förmågan att hantera information: De samlar in information som vid ex. undersökningen på vilka frukter som är populära. Sortera och strukturerar upp informationen. De avgör om informationen är användbar och möjlig att göra ett stapeldiagram av.
Metakognitiv förmåga: Utifrån den information de samlat in och hanterat så översätter de informationen i stapeldiagram. De reflekterade, prövar och tittar på rimligheten.
Analysförmåga: När de redovisar så jämför de sina resultat med varandra. De upptäckte att resultaten blev olika mellan grupperna olika. De analyserade varför det kunde bli så och kom fram till att det var inte lika många barn som deltog i undersökningen de två olika dagarna och att det verkade som att de inte svarade lika bägge dagarna.
Trevlig helg!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar