Kul att kunna

Kul att kunna

söndag 6 december 2015

Vecka 49


Veckans bokstav är U. Det var inte lika lätt att hitta saker som börjar på u men lite unospel, ett ur, ull, en bok om undulater och en bild på en uggla fanns det på utställningen. Ull och Uggla fick vara på övre våningen eftersom vi trycker på vokalen och då kommer två konsonanter efter. (Se tidigare inlägg om voklahuset)


I veckan har vi tränat på att skriva meningar till en bild. Denna gång skulle de skriva helt på egen hand. Vi började med att repetera vad som är viktigt att tänka på när man skriver meningar. Kom-ihåg-listan fanns på tavlan hela tiden. Vi tittade på bilden gemensamt och formulerade olika meningar så att alla fick hjälp med vad de kunde skriva.


Därefter startade arbetet. Arbetsmetoden följde EPA modellen. Den innebär att först arbetar man Ensam sen i Par och till sist Alla. 


De fick på egen hand formulera meningar och komma ihåg stor bokstav, mellanrum mellan orden och punkt i slutet. Stavningen fick de göra så gott de kunde. Denna gång hade de ingen hjälp av en kamrat eller mig. Jag ville se vad var och en förmår.


När alla hade skrivit färdigt och kollat själv sina meningar så de var nöjda så slog de ihop sig i par. Jag skrev ut den första versionen för att se vad de på egen hand kan. Nu i par fick de hjälpas åt att förbättra sina meningar direkt i datorn. De kollade av att de började med stor bokstav, att orden hade mellanrum mellan sig och att meningarna hade punkt i slutet. De hjälptes åt att fixa stavningen. De färdiga texterna skrev vi ut och satte ihop med bilden. Här är resultatet av två texter.



Till sist fick de läsa upp det de hade skrivit.



Nu är den härliga julmånaden här och med den julkalender. I vår klass har vi en tomte med långt skägg. Han behöver hjälp med att fixa skägget till jul. Varje dag klipper vi av det en bit.



Vi har också en härlig pepparkaskalender. Den doftar ljuvligt. Det barn som hjälper till med att läsa upp dagens datum och namnsdagnamn, klipper skägg och får ta en pepparkaka. 


Under varje pepparkaka finns en gåta. Dessa gåtor skrev barnen förra veckan. De fick utifrån en bild skriva tre ledtrådar och en fråga. Mer om det kan ni läsa om i förra veckans inlägg. De är fantastiskt bra och ganska kluriga.


I matte arbetar vi med talet 8. Här har vi tränat på att dela upp talet 8 på olika sätt. Talkamraterna har vi skrivit upp på tavlan. Här förklarar ett barn hur talparen hör ihop och att de är 8 tillsammans allihop. Barnen har också upptäckt att talen ökar i den ene kolumnen medan de minskar i den andre med ett steg. Det är viktigt att barnen får ett språk för vad som händer i matematikens spännande värld. Ibland är det nästan magiskt. Vi tränar på att använda rätt begrepp. Återigen använder vi oss av och tränar den kommunikativa, analyserande, begreppsliga, informativa och metakognitiva förmågan.




Vi tränar på att skriva siffrorna fint. 8 är ingen lätt siffra att få fin men vi tränar på flera sätt. Här tränar vi på små witheboard. När de har tränat färdigt så skriver de 10 siffror så fint de på ett rutat papper. Därefter markerar de de två som blev finast. Därefter byter de papper med en kamrat som markera de två som den tycker är finast. Klicka på länken Kamratbedömning så kan ni se och höra hur två flickor ger varandra feedback på arbetet. 


 Vi har också arbetat med dubbelt och hälften. Detta kan man alldeles utmärkt träna på ute. Här är en rad koner med siffror på uppradade. En säger att de ska springa till t.ex hälften av 8 eller dubbelt av 3.

Barnen står i ring. Ett barn klappar de övriga klappar dubbelt eller hälften antal gånger.


Till sist, årets julkalender ger mycket inspiration till att prata om hur det var förr. Vi var ju bara tvungna att besöka Hjärups egen runsten efter första avsnittet. Jag berättade om vad det stod på stenen och sägnen om vad som händer om man försöker flytta stenen. Det sägs att det spökar i huset om stenen flyttas därför står den kvar i trädgården.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar