Denna veckas tema är N och med det N som i Nobel och N som i nio. I matte har vi arbetat med siffran nio och att dela nio på olika sätt. Vi har arbetat på samma sätt som tidigare med siffror och tal.
Nobel har genomsyrat denna vecka. I tisdags tog vi reda på vem Alfred Nobel var. Vi pratade om hans spännande liv och om uppfinningar. För att få en liten förståelse för vad Nobelpriset går till så fick de prova på att "forska " lite. Först fick vi reda ut i vilka områden priset delas ut i. Sen vad dessa betyder.
Därefter delades barnen upp i grupper om 3-4 och började undersöka. Först gjorde de en hypotes och dokumenterade det de trodde skulle hända. Därefter testade de och skrev ned vad de kom fram till. Utifrån sin hypotes och resultat gjorde de en slutsats.
Här sitter fysikerna och studerar vad som är magnetiskt eller ej.
Först gjorde de en hypotes sen testade de och till slut skrev de en slutsats.
Medicinarna tog reda på hur det är för astmatiker. De gick, hoppade och sprang samtidigt som de andades genom ett sugrör. De fyllde i ett formulär över hur det kändes.
Medicinarnas protokoll.
Kemisterna tog reda på om salt, socker och sand blandar sig med vatten. De kom fram till att sockret blev osynligt, saltet också tills de hällde i allt och att sanden la sig på botten. Vi pratade om att socker och salt med vatten är en lösning men att när de hade mycket salt blev det mättat och överskottet la sig på botten. Sand och vatten är en blandning.
Litteraturgruppen skrev berättelser till kort som de först fick lägga i kronologisk ordning och sen tillsammans komma på en historia som de sen skrev ned.
Ekonomerna löste två pengaproblem.
Morfar ger Kalle och Lisa 10 kr var.
Moster ger dem dubbelt så mycket.
Av mamma får de hälften av vad morfar gav dem.
Hur mycket pengar får de var?
Hur mycket pengar får de tillsammans?
Pelle önskar sig lego. Det kostar 598kr.
Han får pengar av mamma och pappa.
Hur mycket får han av mamma?
Hur mycket får han av pappa?
Visa fem olika sätt.
De som jobbade med fred gjorde en pappersloppa där de skrev snälla saker.
Här redovisar grupperna sina arbeten.
Litteratur
Ekonomi
Fysik
Kemi
Medicin
Fred
Det hela avslutades på Nobeldagen med medalj och Nobelmiddag.
Middagen åt de vid långbord tillsammans med Kungen och alla gäster i blå hallen. På smartboarden visade vi förra årets middag.
De tränar även samarbete, argumentation och ger varandra respons.
Genom arbetet har vi väckt nyfikenheten och alla blev sugna på att fortsätta arbeta med dessa ämnen. Det bästa av allt är att det är precis detta vi ska arbeta med i skolan de kommande åren. Vi pratade om att en av kemipristagarna är svensk Tomas Lindahl och att han inte var godkänd i kemi i skolan vid något tillfälle men ändå nu fick Nobelpriset. Inget är omöjligt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar