Kul att kunna

Kul att kunna

fredag 22 januari 2016

Vecka 3

Som jag säkert tidigare har berättat om så har vi en målvägg för att göra skolarbetet och lärandet begripligt. På dessa planscher är ämnenas innehåll uppsatta på plastremsor. På veckoplaneringen sätter jag upp vad vi ska arbeta med och träna på. Där står även vad målet är och hur vi ska träna för att nå målet. Vi tittar på detta gemensamt och pratar om vad vi ska arbeta med. Detta gör barnen medvetna om och delaktiga i sitt lärande. Varje fredag utvärderar vi veckan och djupdyker i en sak vi har betat med. Barnen får skatta sig själva och får feedback på det i form av två stjärnor (två saker de är bra på) och en önskan (detta kan du träna på).



Arbetsområden vi har arbetat med sätts upp runt kartan för att få ett sammanhang i var i världen detta finns. Med tiden kommer de att kunna se mönster och sammanhang. Ni har säkert hört om GOTD. Detta är en variant av det men vi kallar det för Kul Att Kunna (KAK).


Med matematiken jobbar vi på många olika sätt för att befästa kunskapen. De senaste veckorna har vi arbetat med tio kamraterna. Här är ett axplock av vad vi gör.

 Pyramidpussel
 Spel
 Pyramid på talkamrater
 Hitta talkamrater och måla
 Lycko
 Hitta talkamrater och sätt en klämma.


När vi arbetar med läsläxan så läser de ibland upp för en kamrat, ibland för hela gruppen. När vi parläser så ger de varandra respons. Det kallar vi Kamratrespons. De säger då något som de tyckte kamraten gjorde bra och ett tips för att det sak gå ännu bättre. Att ge varandra beröm är  de duktiga på- Det är inte lika lätt att tipsa varandra. Det beror på att de ännu inte har redskap och språk för vad man kan säga. Detta är något som vi tränar på. Genom att sätta ord på hur en kamrat läser så får de även en egen förståelse för sin läsning. Vi gör alltid detta tillsammans för så att alla känner sig trygga.

Vi har i veckan startat upp tema vinterfåglar. Vi kommer att arbeta utifrån genrepedagogikens cirkelmodell. Det innebär att vi arbetar i fyra faser.

  • Fas 1 Bygga upp kunskap
  • Fas 2 Modellering och dekonstruktion av faktatexter
  • Fas 3 Gemensam textkonstruktion
  • Fas 4 Egen textkonstruktion
Denna vecka har vi arbetat med Fas 1 och byggt upp kunskap och skapat ett intresse. Vi började med att göra en tankekarta över vad barnen redan vet om vinterfåglar. Vi har tittat på film. Läst både faktatexter och sagor om några vinterfåglar. Då har vi bl.a. fått höra hur Blåmesen har fått sitt blåa huvud och Domherren sitt röda bröst. Vi har lyssnat på fågelljud, tittat på spår i snön.

I detta tema får vi in naturkunskap, matematik, fysik, svenska och rörelse. Vi läser och lär oss om vinterfåglar. I en film berättade de att man gärna kan sätta ut vatten till fåglarna även på vintern men för att vattnet inte ska frysa så fort så kan man lägga i en tennisboll. Vi blev genast nyfikna på det och undrade hur det kunde komma sig. Vi var bara tvungna att testa. Vi satte ut två små hinkar med vatten och en boll i ena. Vi gjorde en hypotes. Nytt ord som de nu fick lite grepp om. Då trodde vi att antingen kyls inte luften i bollen ned lika fort som vattnet och värmen från bollens luft leds ut i vattnet och på så vis försenar frysning. Eller så när fåglarna dricker så får de bollen i rörelse så vattnet har svårare för att frysa. Vi satte ut hinkarna över natten men de var bottenfrusna dagen efter. Vi vet ännu inte om det ligger något i det och i så fall varför. Har ni som läser detta en förklaring så vill vi gärna veta.


 Vidare så kommer matematiken i Temat genom att de pärlar varsin fågel. Här räknar de för fullt för att få rätt form och färg.


 Några gjorde fåglar som vi inte hade beskrivning till. De fick titta på en uppstoppad fågel och diskutera sig fram till hur de skulle göra.


 När vi tittade på spåren i snön så testade barnen  att gå som fågeln. Denna fågel har gått och inte hoppat. Fötterna sätter den framför den andre osv.

Efter första arbetspasset fick de skriva ned en sak de hade lärt sig på en lapp och en sak de ville veta mer om på en annan lapp.


De satte upp lapparna på tavlan.

 


Vi sorterade dem och läste dem. På detta sätt får jag reda på vad de har lärt sig och vad de vill arbeta vidare med. Det som önskades var att veta mer om fåglarna, lära sig känna igen dem och vad de heter, vad de äter och göra fågelmat.



Nästa vecka ska vi arbeta med Fas 2. Modellering och dekonstruktion av faktatext.
Det innebär att vi ska titta närmre på faktatexter på dessa fåglar. Vi tittar då på hur en faktatext är uppbyggd och vad man ska ha med i en faktatext. 


Förra veckan berättade jag om klassråd. Så här ser listan ut som hänger i klassrummet där de skriver ned vad de vill lyfta. Det är många bra förslag. På ett klassråd hinner vi med 1-3 punkter så det tar lite tid innan vi kommer igenom denna lista.



Till sist vill jag önska er en skön vinterhelg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar