Kul att kunna

Kul att kunna

fredag 29 januari 2016

Vecka 4



Nu var det en bokstav som det var lätt att hitta saker till. Veckans G-utställning var jättefin med bl.a. grodor, godis, gummiband, giraff och glasängel.

Fortsättningsvis i vårt tema vinterfåglar har vi nu kommit till Fas 2 i cirkelmodellen, där vi tittar närmre på hur en faktatext är uppbyggd genom att dela upp den och bygga ihop den.

Först tittade vi på och läste en faktatext ur en faktabok som heter "Svenska djur från A till Ö". Vi tittade på hur de hade byggt upp texten med rubrik och underrubriker. Vi tittade på vad det var för rubriker och vad det stod i texten vid varje rubrik. 


Jag kopierade texten och förstorade den. Vi klippte i sönder den och hjälptes åt att bygga ihop den på tavlan.


Därefter delade barnen in sig i sina fågelgrupper. De fick en sönderklippt faktatext om sin fågel. Tillsammans la de upp rubrik och underrubriker. Sen hjälptes de åt att läsa texterna och placerade dem under rätt rubrik. När allt var klart fick de en oklippt text för att se om de hade gjort som orginaltexten är.


 Därefter läste de upp texterna för de andra grupperna.


På detta sätt tränar vi på flera saker. Vi tränar på att läsa, sortera, samarbeta, hur en faktatext är uppbyggd samtidigt som de får reda på mer om den fågel de ska fördjupa sig i. Här tränar vi procedurförmågan där vi söker, samlar och strukturerar  information. Den kommunikativa förmågan genom att samtala, diskutera och uttrycka sina åsikter. Den metakognetiva förmågan där de löser ett problem och avgör om det är rimligt att en textdel tillhör en rubrik. Begreppsförmågan genom att förstå innehållet och de olika begreppen. Samt analysförmågan där de föreslår lösningar genom att jämföra och se likheter och skillnader för att placera texterna rätt.

Se så fina pärlplattefåglarna blev.


I matte har vi arbetat ett tag med talkamrater och nu de sista veckorna med 10-kompisarna. I veckan tränade och testade de sig själva i vad de kan om 10-kompisarna. Vi använde då Kahoot. Det är ett interaktivt verktyg, en lärplattform där man kan skapa frågor med olika svarsalternativ. Barnen kan på Ipads koppla upp sig till frågorna och svara enskilt. Jag som lärare kan styra hur lång betänketid de har, om de ska svara anonymt eller i grupp. Den ger direkt feedback på hur många som har svarat och hur de har svarat. Jag hade gjort en på 10-kompisarna. Barnen fick 20 sekunder på sig att svara på varje fråga.

När frågan ställs får de upp fyra svarsalternativ att välja mellan. De har både färg och formkod.


Resultatet av svaren får de direkt och på detta vis feedback på hur de svarade. Det visade sig att oftast så svarade alla rätt.

När omgången är slut kan barnen betygsätta sin insats och vad de tyckte om det hela. Ganska goda resultat. Ni som kommer på föräldramötet ska få testa detta.


 Vi provade en annan lärplattform också som heter Socrative. Den skapar jag också åt dem men där sitter de mer själva och svarar på frågor.


 Jag får resultaten och kan se vem som behärskar det vi har tränat på och vem som behöver träna mer.


 Vi har tränat en hel del på NOMP. Här sitter de djupt försjunkna i att träna sina färdigheter i matte.


 När vi har suttit stilla och arbetat behöver vi röra på oss. Här har vi pausgympa med Friskis&svettis.

I veckan har vi pratat om "Likhetstecknet". Det är en viktig symbol i matematiken. Oftast så säger man att ett räknetal blir. t.ex 5 plus 4 blir 9, men det är inget som blir utan 5 plus 4 är samma som 9. Det är bara att 9 är uppdelat i 5 och 4. Det viktiga är att förstå att det som står på ena sidan om likamedsymbolen ska vara detsamma som det som står på andra sidan även om det skrivs på ett annat sätt. Ofta är det detta som spökar när de ska lösa ekvationer att de inte förstår likhettecknets betydelse. Därför lägger vi ned ganska mycket arbete på detta redan i tidig ålder.


Barnen har här försökt förklara vad det betyder. Vi strök det som inte stämde. Jag brukar säga till barnen att det är bra om man säger fel för då har vi något att diskutera och resonera kring. Jag vill inte bara har rätt svar utan jag vill att de svarar och försöker.


För att visualisera begreppet så presenterade jag Linus Likamed för barnen. Han mår bäst när det är lika på båda sidor om honom. Är det inte det blir han sur (då vänder jag på munnen). Viktigt är också att förstå att det som är på båda sidor om honom inte måste vara lika i utseendet utan det är antalet som ska vara lika.

Trevlig helg!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar