Kul att kunna

Kul att kunna

fredag 15 januari 2016

Vecka 2

Välkomna tillbaka till en ny termin.

Vi har införskaffat oss en ny almanacka som är större och tydligare. Varje dag finns det med en gåta, kluring eller uppdrag. Ett barn läser upp dagen och det som står undertill. Här är det meningar som innehåller rimord. Det gäller att hitta dem. På detta sätt tränar de både läsning och löser ett uppdrag.



Denna vecka har vi arbetat med bokstaven Å. Det var nog ingen lätt bokstav att hitta något till Å-utställningen. En åsna, ett årskort och en åra blev det.



I vårt övergripande tema detta läsår som är Året runt både i naturen och med våra traditioner och högtider har vi denna vecka pratat om högtidsdagarna Nyårsafton, Trettonhelgen och Tjugondag Knut. Vi har titta på film, pratat om egna erfarenheter, skrivit dessa ord och skapat en fin nyårsbild med hjälp av blåsteknik. De använder ett sugrör som de blåser genom för att sprida ut färgen. Det blir ett sprakande fyrverkeri.
 

Vi summerade förra året och tittade framåt vad vi har för drömmar, vad vi vill lära oss och vad vi vill bli bättre på.



Vi har också börjat arbeta kring årshjulet och pratat om att det tar ett år för jorden att gå ett varv runt solen. Året delar vi sen in i årstider, månader, veckor och dagar. Då kom vi in på att i år är det något som heter skottår. Här arbetar vi med olika metoder, material, verktyg och konstellationer. Vi sjunger alla, skriver i par och skapar enskilt och i grupp kring årets månader för att lättare komma ihåg dem. Träna gärna där hemma så de inte bara kan månaderna som en ramsa utan att de även kan svara på "Vilken månad är efter eller före?"




Under hösten har vi haft klassråd i form att att vi har tagit upp viktiga saker och samtalat om dem i hela gruppen. Nu är det dags att lära sig lite mötesteknik. Vi gick igenom vad en ordförande och sekreterare gör. Vi pratade om hur ett möte går till där man följer en dagordning och hur det går till när man röstar på förslag och tar beslut. Barnen får prova på att vara ordförande och sekreterare. På en vägg i klassrummet har vi en lapp där barnen kan skriva upp vad de vill prata om. Detta mötet diskuterade de om de skulle byta platser eller inte. Det var lite delade meningar om det men beslutet blev att de som inte vill byta plats ska få behålla dem. Fröknarna ska sen göra en ny placering på de övriga barnen.


 I matte har vi fortsatt med att arbeta kring 10-kompisarna. Vi såg ett avsnitt av "Livet i mattelandet" och har sen arbeta  med 10-kompisar på olika sätt. Genom rörelse, lek, spel och färdighetsträning på papper både ute och inne.


Här spelar de bowling. I par ska de fälla de koner som är 10-kompisar. Denna övning går att göra både ute och inne.


 Vi har i veckan också pratat om hur man är en bra kamrat. Vi har startat upp Koola Kompisar. Det är något som vi i klassen kom fram till gemensamt och hittade på namnet till.

K O O L A 
Omtänksam (hjälper och tröstar)
Modig (vågar säga stopp)
Pålitlig
Intresserad (lyssnar)
Snäll (låter alla vara med)
Ansvarsfull (säger förlåt)
Respektfull (visar hänsyn och omtanke)

I klassen ska vi vara koola kompisar för att alla ska trivas. Vi ska jobba med dessa uttryck så att alla förstår vad de innebär. Detta är en del av vår Likabehandlingsplan som vi har på vår skola och som vi ska arbeta med lite extra nu.


Härlig utelek har vi haft denna vecka.

Trevlig helg!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar