Kul att kunna

Kul att kunna

fredag 5 februari 2016

Vecka 5


Veckans bokstav har varit B. Ballonger, basketboll, banan, böcker, bebis och bajs.

Vårt arbete med vinterfåglar fortsätter. Vi jobbade även denna vecka i fas 2 i cirkelmodellen för att bli riktigt säkra på hur en faktatexter är uppbyggda. Denna vecka fick de en annan faktatext på "sin" fågel som saknade underrubriker. De klippte själva upp texten i delar för att sen lägga rätt mening till rätt underrubrik.



De läste, diskuterade och sorterade texterna rätt.



Därefter fyllde de i en sexfältare. Ett annat sätt att sortera faktan. Här skriver de bara stödord utifrån faktatexterna. Återigen ett lästillfälle. De samarbetar och hjälper varandra i läsning och tolkning av texter. De hjälper varandra i hur bokstäver formas och ord stavas. Här jobbar vi med att aktivera eleverna som undervisningsresurser för varandra och i att aktivera dem som ägare av sitt lärande.


Inför att skriva egen faktatext ritar de av sina fåglar. Här arbetar de på egen hand med det formativa arbetssättet då de ritar, jämför, förbättrar diskuterar med kamrat, får råd och förbättrar igen. Samtidigt får de kunskap om hur fågeln ser ut.

Nästa vecka går vi över till Fas 3 i cirkelmodellen då vi ska skapa gemensam faktatext. Det gör vi för att de ska få en modell för hur man skriver faktatext.



Se så fint våra vinterfåglar blev när de hängde i en gren.



Varje vecka tränar vi det logiska tänkandet med schack. Vi har även i matten arbetat med logiskt tänkande och strategier i addition. Det gäller att hitta de smarta sätten att lös matten på. Flera strategier går att använda till samma problem. Det gäller att hitta det som känns bekvämt för en själv och som är bäst för sammanhanget. När vi arbetar med detta så ser barnen mönster i matematiken. Ett exempel är att när vi pratade om tvillingtal som 1+1, 2+2, 3+3 osv så upptäckte de att summan av dessa tal alltid är jämn även om termerna är av udda tal. Det blev en wow-upplevelse för en del. Som "mattenörd" är det härligt när de ser dessa mönster. Likaså är det i schack. Det gäller att se mönster och förutse vad som kommer att hända.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar