Kul att kunna

Kul att kunna

torsdag 10 mars 2016

Vecka 10

Denna vecka har jag inte så många bilder att visa er. Jag får i stället berätta. 

Veckans bokstav är P och det blev en nätt liten P-utställning. Varje måndag så arbetar barnen med att göra en bokstavsbok. De börjar med (som jag har beskrivit tidigare) att planera ord och meningar som de sen skriver på datorn. De tränar på att forma bokstaven fint. Letar efter p-ljudet i ord och färglägger en framsida. Allt sätter de ihop till en liten bokstavsbok.


I vårt tema "Träd" har vi denna vecka varit ute och tittat på träd. Vi har tagit reda på vilka träd som finns i vår närhet. Hur de ser ut, hur stammen ser ut och känns, hur höga de är, hur grenarna och knopparna ser ut och sen artbestämt dem. Inne fick de se på olika träbitar för att se olikheter mellan de olika träsorterna. Nästa vecka ska vi läsa och prata mer om de olika trädens egenskaper.

Vi har också pratat om den fantastiska processen FOTOSYNTES. Trädets förmåga att producera sin egen mat. Vi har nu pratat om så många olika kretslopp så de såg snabbt kretsloppet i detta också. De fick också svar på vad klorofyllet har för funktion förutom att det har den gröna färgen. De fick också insikt i hur viktiga träd och växter är för oss människor och djur och vi för dem. Vi kan inte leva utan växter och växterna kan inte leva utan oss. De funderade på hur det fungerar i vattnet, och det fungerar på samma sätt kom vi fram till.

Vi pratade och tittade på två små filmer om Fotosyntes. Sen fick de dokumentera själva för att komma ihåg.


När arbetspasset var klart utvärderade vi det vi hade lärt oss. Barnen fick visa med hjälp av smajlisarna var de befann sig. Första gubben, där har man lite olika funderingar men inte riktigt koll. Andra gubben, där börjar man förstå men kan inte riktigt förklara det. Tredje gubben, där förstår man och kan förklara hur det går till. Alla kände att de hade bättre förståelse nu än när vi började.

För att berätta lite om läsningen. Barnen är i full gång med sitt läsande. Vi läser ABC-klubbens bok "Den magiska kulan". Det är en mycket trevlig bok med mycket igenkänningsfaktor och spänning. Den finns i tre nivåer textmängdsmässigt men utgår från samma historia. Vi har tagit ett steg upp för alla genom att läsa två kapitel i veckan i alla nivåerna som de sen tränar på hemma. Några barn fortsätter att träna på ett av kapitlen hemma. Det viktiga är att lästräna så det blir ett flyt och förståelse för det de läser. Hela historien får de med sig i den gemensamma läsningen. Till detta har de en skrivuppgift som är kopplad till de olika lässtrategierna. Nu i två veckor har de arbetat med spågumman och skrivit ned vad de tror nästa kapitel handlar om. Sen kommer de i två veckor arbeta med detektiven och skriva ned svårlästa ord. Därefter i två veckor ska de arbeta med reporten och svara på frågor till texten och till sist ska de träna med cowboyen och sammanfatta det de har läst.

En reflektion en grupp elever gjorde idag var att de kände att nu när textmängden är mer så hann de inte bli lika säkra på att läsa texten. De kände att de var mer säkra på de första sidorna än de mot slutet. En pojke sa att han ofta började läsa innan pappa kom och därför hade han läst de första sidorna fler gånger än de andra. Här fick de en tydligt aha-upplevelse i att ju fler gånger de läst en text desto duktigare blir de. De hörde det tydligt på sina kamrater när de läste. De reflekterade också över, när de bläddrade i boken, att de hade blivit så mycket duktigare sen de började läsa boken. I början är det få korta meningar och nu är det text på en tredjedel av sidan eller mer, plus att de läser två kapitel åt gången. De känner det som att det tog lika lång tid då att läsa de fyra sidorna med lite text som det tar nu med fler sidor och mer text. Underbart härligt att de själva känner framgång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar