Denna vecka arbetar vi med bokstaven Y. Inte så lätt att hitta ord som börjar på y men det finns en del ord där y ingår i ordet, så på utställningen finns det en ylletröja, en broschyr om Ystad, mynt, yxa, paraply och grenar som ser ut som y.
På Utematten har de haft övningar där de tränade två- tre- och fyrhopp, dubbelt och hälften.
Ett barn säger "en kråka" kamraten ska då säga "två ben" den första säger "äter mask" och kamraten säger "kar". Nästa omgång är det "två kråkor" "fyra ben" "äter mask" "kar, kar" osv. De upptäckte själv mönster i det efter ett tag.
Denna vecka har vi jobbat med olika sorters träd. Vi jobbade även här enligt genrepdagogikens cirkelmodell.
Fas 1: Vi har tittat på bilder, läst och pratat om de vanligaste träden vi har i vår närmiljö. Vi har sorterat upp dem och klassificerat dem i lövträd och barrträd.
Fas 2: Vi tittade på faktatext och repeterade hur de är uppbyggda med rubrik och underrubriker. Utifrån en faktatext fyllde de i en sexfältare.
Fas 3: Vi skrev en gemensam faktatext för att komma in i tänket hur den ska skrivas. Underrubrikerna är de samma som sexfältaren har. När de skriver sin text så ska de sätta in stödorden de skrev ned i meningar.
Fas 4: De skrev egna faktatexter.
Därefter ritade de löv och frukter från "sina" träd och hjälptes åt att skapa ett "Familjeträd". Det är ett träd där alla olika sorterna samsas i ett och samma träd.
Full aktivitet!
Faktatexterna satte vi upp runt trädet. Trädet hänger nu ute i hallen utanför klassrummet så att fler kan läsa och lära sig om några vanliga träd.
Se så fina faktatexter de kan skriv utifrån sexfältare nu.
Till sist jämförde vi träden och letade likheter och skillnader mellan lövträd och barrträd i ett VENN diagram.
Lite schack så här i vårsolen är inte så dumt.
Till sist lite bilder från vår Påskpysseldag. Där vi pysslade och hade en tipsrunda i den härliga vårsolen.
GLAD PÅSK!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar