Denna vecka har vi arbetat med talraden och att hitta tal på tallinjer. Det är viktigt att ha talraden klar för sig. Att ha en inner talrad att luta sig mot hjälper till för att bli bra i matte. Det har visat sig att de som är duktiga på matematik också har en klarare bild av talraden. Talraden hjälper till med att förstå hur talen växer ju längre åt höger de står på talraden och de minskar när de går åt vänster på talraden.. De kan också se att ex 15+4 är att utgå från 15 och ta 4 steg åt höger och då landa på 19. När de ska läsa av ett tal som 128 kan de utgå från 130 och backa två steg. Men det innebär att de har talraden klart för sig och vet att 128 nästan är 130. Det är en god hjälp för de som ännu inte har automatiserat talkamrater eller använder sig av olika strategier i huvudräkning.
Vi tränade med kulband där bandet var indelat i tio-delar. De fick små nummerlappar att lägga ut på rätt plats. Det var inte så svårt när de visste att tallinjen var indelad i tiosteg.
Vi fyllde på och markerade fler tal.
Här har vi en tom tallinje (snöre) där vi har märkt ut 0-50. Barnen fick klädnypor med siffror på. Dessa skulle de sen placera rätt.
Här måttar och räknar de så att avståndet blir rätt mellan klädnyporna.
Talraden börjar bli komplett.
Den här tallinjen hade dolda tal utsatta med jämna mellanrum 0-50. Då gäller först att klura ut hur stort hopp det är mellan klädnyporna. I det här fallet var det 5-hopp. Därefter ska de hänga upp sin klädnypa rätt.
Vi tränade tillsammans på tavlan...
...och i par på papper.
För de flesta är det inte svårt att pricka in tal på en tallinje där alla tal syns. Svårigheten är att lista ut hur många steg det är mellan strecken på en tallinje om det inte står. Här handlar det också om att se om det är rimligt att punkten är där den är. Har jag räknat rätt med 10-steg eller ska det vara 20-steg?
Vi har i veckan också arbetat med lässtrategin reportern som ställer frågor på det man har läst och hur man skriver frågor. Som en god läsare ställer man sig frågor på texten. Man funderar och kan dra slutsatser om man har en god förståelse för det man har läst. Vi har tränat på att ställa och skriva frågor utifrån frågeord, formulerat frågor utifrån frågeorden till redan färdiga svar, ställt frågor till varandra osv. Här utvärderar barnen hur säkra de tycker de är på att skapa frågor.
Vi är på gång!!!
Veckans KAK
Vi tittade på våra nya pengar som kommer att gälla från oktober i år. Vi pratade om de olika personerna som fanns och nu finns på sedlarna.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar