Kul att kunna

Kul att kunna

fredag 21 oktober 2016

Vecka 42

Nu har vi arbetat med likamedtecknet ett bra tag så nu börjar det sätta sig. Barnen fick i uppgift att dela in miniwitheboarden i fyra delar. Sen ritade de upp räknemodeller som de sen skulle använda.
_+_=_+_    _-_=_-_    _+_=_-_     _-_=_+_

Tillsammans löste de uppgiften.

 Vi arbetar enligt en modell jag kallar "två-fyra-alla". Det vill säga att först arbetade de i par för att lösa uppgiften sen slog de ihop sig med ett annat par och berättade hur de hade löst uppgiften. De kund då också rätta om det hade blivit fel. Till sist redovisade paren en uträkning var.



Här lär de av varandra. De agerar lärare och lärande. De tränar på att kommunicera, analysera, förklara, lyssna och tolka. De får sätta ord på hur de har räknat. I detta samarbete hjälper de varandra och stöttar varandra för att sen vara ganska så säkra på att ha rätt svar. Uppgiften är skapad så att det finns många rätt svar. Det ger nyanser åt lärandet.


I vårt rymdprojekt arbetar vi nu med planeterna. Vi har sett film och tagit reda på vad planeterna heter i vårt solsystem. Här skriver de namnsen på planeterna och färglägger dem.


 Planetforskningen går vidare. För att hitta så mycket rätt fakta som möjligt letar vi i flera olika källor. De läser böcker och letar på nätet. Eftersom forskningen går så fort fram så hittar forskarna nya saker hela tiden. Ett exempel är planeternas månar. De blir fler och fler eller rättare sagt det upptäcks fler och fler. Bara i de faktaböcker vi har på skolan så silver sig antal månar i de olika upplagorna som skiljer på två år. De i sin tur har några år på nacken så nätet är säkrare. Samtidigt får vi titta på flera källor för att till slut bli så säkra som vi kan. I detta arvet får vi in källkritik också.



 Läsningen går framåt ordentligt nu. Det börjar bli fart på läshastigheten. När man börjar bli en bättre läsare så är texten mindre och tätare. Då kan det vara bra att ta hjälp av en läslinjal.


 Vårt OS tema med tyngdpunkt på värdegrund lider mot sitt slut. Idag var det sista gången och på måndag ska vi ha avslutning och knyta ihop säcken med att fira FN-dagen. I detta tema som inleddes med en OS invigning (se v.35) har barnen varit runt på olika kontinenter och fått lära sig om olika saker som anknyts till länderna i kontinenterna. De har fått lära sig lite Kinesiska, druckit te och ätit ris med pinnar och lärt sig kinesiska tecken när de var i Asien. I Oceanien fick de göra handmålningar och lära sig lite engelska. I Afrika fick de lära sig bl.a. afrikanska danser och sånger. I Europa byggde de Eiffeltornet med sugrör. I Sydamerika bakade de arepas, knöt vänskapsband och lärde sig om Amazonas djur. I Nordamerika fick de lära sig bl.a. om olika Amerikanska sporter.


 Här knyts vänskapsband...
...och steks arepas.


Nu när alla har varit runt i hela världen så repeterade vi var de olika kontinenterna är och vad världshaven är.



Vi pratade om hur mycket land och vatten det finns på jorden.


 Alla fick göra en utvärdering genom att skriva ett ord om hur de har tyckt Temat har varit.
 Mycket positivt.

Dessa ord samlar vi ihop från alla klasser och ska göra ett ordmoln av som alla ska få ta del av. På måndag har vi en stor avslutning. Mer om den skriver jag om nästa vecka.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar