Kul att kunna

Kul att kunna

fredag 20 januari 2017

Vecka 3


Vi har fortsatt vårt arbete med livets utveckling på jorden. Efter att eleverna har sett film hemma om livets utveckling och vi tillsammans en gång till tittade på några filmer så fyllde vi på med tankar på tadlet med vad som hände under den 5 miljarder år långa tiden. De samarbetar och tillsammans har de fått ihop många bra tankar och fakta.



Sen tog arbetet vid med att konstruera tidslinje. För att få en uppfattning om tidsperspektiven från Big Bang för 15 miljarder år sedan till människans utveckling för ca 2 miljoner år sedan så tejpar vi ihop en tidslinje. Ett gäng hjälps åt med att tejpa och några andra skriver fakta som ska klistras in på tidslinjen. I detta projekt arbetar vi med en nyckelkompis. Detta gör vi för att lära av varandra och utvecklar den sociala färdigheten. De hjälper och stöttar varandra och det blir roligare när man gör något tillsammans. I detta arbete tränar de olika förmågor som att kommunicera, analysera ny begrepp och använda dem i sitt språk. De tolkar och reflekterar, ger varandra respons och feedback. I detta arbete är det inte bara att man lär av varandra utan att känna att man har stöd i sitt tänkande och lärande är minst lika viktigt. Stödjande interaktion är en grundprincip i kooperativt lärande



















Vi arbetar med adjektiv och motsatsord. För att förstå vad adjektiv är så gör vi här charader. De får ett adjektiv som de ska beskriva utan att säga något. När de andra har gissat rätt så hittar vi motsatsordet till det. Detta är en bra övning i att träna sitt kroppsspråk, ordförståelse, trygghet och att våga.











Hungrig
Trött

Veckans KAK "Från solur till soldriven" handlade om tid och klockor eftersom vi arbetar med det i matten. Vi tittade på hur tid mättes av egyptierna för 5500 år sedan. De använde sig av solen och delade upp tiden i tolv delar. Därefter tittade vi på olika klockor genom tiden som vattenur, ljusklocka, oljeur, mekaniskt ur, pendelur, fjäderur, batteridrivna och soldrivna klockor. Sumererna delade in tidsintervallerna i 60 delar och det har använts i 4000 år. Galileo Galilei kom på pendelns jämna svängningar stabiliserade klockorna så de visade tiden mer rätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar