Ny termin, ny energi!
Nu är vi igång igen. Härligt! Förra terminen arbetade vi med Rymden och om hur vårt solsystem bildades och hur det ser ut i vår galax. Nu tar vi oss ned på jorden och tittar närmre på hur den utvecklades och fick liv. Forskningen har en teori och olika religioner har andra teorier. Vi tittar på bägge delar. Sen får var och en ta ställning till vad de tror. Vi började med att titta på vad läroplanen, Lgr11 säger.
Det står att vi ska arbeta med:
- Jordgloben. Kontinenternas och världshavens lägen på jordgloben.
- Människans uppkomst
- Tidsbegreppen stenålder, bronsålder och järnåldern
- Hur forntiden kan iakttas i vår tid genom spår i naturen och i språkliga uttryck.
Metoder vi ska använda är:
Metoder för att söka information från olika källor: intervjuer, observationer och mätningar. Hur man kan värdera och bearbeta källor och information.
Tidslinjer och tidsbegreppen dåtid, nutid och framtid.
Tillsammans kom vi överens om hur vi vill arbeta. Frågelådan eller "Fråga en forskare" är en webbhjälp där man kan ställa frågor till forskare och få svar. Padlet är en digital anslagstavla som även fungerar som en samling länkar. Det är en sida man kan lägga länkar, bilder, filmer och dokument på.
Vi tittade på en film om jordens utveckling från Big Bang till människans ankomst. Sen repeterade vi genom att titta på en powerpoint där vi tillsammans återberättade det vi mindes. Med hjälp av en QRkod loggade de in på tadlet.
Därefter satt de två och två och skrev vad de mindes och tyckte var viktigt.
Lite teknikstrul men tillslut började det samlas tankar. Vi blev inte färdiga utan vi fortsätter nästa vecka. När alla har skrivit vad de tänker så ska vi läsa igenom det tillsammans. Det kommer säkert flera funderingar och de som vi inte kan hitta svar på ska vi skicka till "Fråga en forskare". Då kommer frågan till forskare på Linköpings universitet. Det ska bli spännande att se vad vi får för svar.Padlet är ett väldigt bra att använda för att få höra allas röster, även de som inte så ofta säger vad de vet.
Vidare i detta arbete ska vi sen bygga en tidslinje och skriva om de olika faserna i jordens utveckling från 15 miljarder år sedan till människans ankomst förr ca 2,5 miljoner år sedan. Vi ska ock läsa myter och religösa berättelser om hur de tolkar jordens födelse.
I matte arbetar vi nu med klockan och tiden. Vi gick igenom hur den analoga klockan fungerar och läses av. Vi pratade om visarna, vilken som går snabbast och varför. Hur många sekunder det är på en minut, hur många minuter det är på en timme, hur ånga timmar det är på ett dygn, hur många dygn det är på en månad och hur många månader det är på ett år.
För att veta hur mycket eleverna kan om klockan och vad de ska arbeta med så började jag med att kartlägga deras kunskap. De fick arbeta så långt de onde med några arbetsblad. Därefter kunde jag snabbt se vad de skulle arbeta med. Jag har dukat upp material i kategorierna:
- Hel och halvtimme
- Kvarta och kvart över
- Hela klockan
- Digitala klockan
- Räkna med tid
På detta sätt får alla en utmaning och tränar det de behöver.
Materialet består av Lycko, plastade klockor där de ritar in visare, domino, bingo, klurinett och NOMP, Elevspel på Ipad
Kartläggning
Lycko
Domino
Rita visare
Klurinett
Var och en arbetar med det den behöver.
Barnen arbetar med stor energi. Som jag har sagt tidigare, så hade man kunnat koppla en glödlampa till dem så hade de lyst ordentligt.
Veckans KAK handlade om Håkäringen. Det är en haj som lever i Ishavet. Kan bli 7m lång och upp mot 400 år gammal. Deras kött är giftigt och luktar urin. De kan ha lysande gröna ögon pga parasitangrepp. De tillhör familjen Somniosus som betyder sömning eftersom de är väldigt långsamma. De äter döda djur eller lägger sig i bakhåll på sovande sälar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar