Kul att kunna

Kul att kunna

torsdag 26 januari 2017

Vecka 4

Denna vecka när vi arbetade med läsläxan började vi med att läsa upp läxan i par för varandra. De läste även upp sina frågor och sammanfattning de har gjort på kapitlet hemma.


I ett gott samarbete och lärande stöttar man sin kamrat. Det visar de så fint här genom att lägga armen om sin kamrat.

Därefter arbetade vi med en metod som i kooperativt lärande heter "karusellen". Det innebär att eleverna cirkulerar mellan uppgifterna och bygger på dem. Jag hade kopierat bilderna ur läsboken "Diamantjakten" och klistrat dem på ett linjerat papper. Det var fyra bilder från det kapitel de hade haft i läxa och två bilder på kommande kapitel. Dessa sex bilder utgjorde sex stationer. Uppgiften var att i par samarbeta och gemensamt skriva två meningar till varje bild. De cirkulerade så att alla paren skrev till alla bilderna. I och med att det var fyra grupper och sex stationer så behövde de inte vänta på att det blev ledigt vid en station.




 Här sitter de vid olika stationer.
 Papprean blev välfyllda med bra meningar.

I denna övning tränade de på att skriva meningar. Till de bilder som hörde till det lästa kapitlet tränade de på strategin "cowboy" dvs på att sammanfatta det de har läst. Till de bilder som hör till kommande kapitel tränar de på strategin "spågumman" dvs förutspå vad nästa kapitel kan handla om. De tränar även på samarbete, lärande och kamratrespons. De stöttade varandra i formulering och stavning.

I vårt tema jordens och livets utveckling kommer många frågor och funderingar. Många av dem kan vi inte riktigt hitta svar på och då kan man fråga en forskare. Via nätet kan man fråga en forskare och antingen få personligt svar eller hjälp med var man kan leta efter svar på sin fråga. Detta provade vi i måndags. Vi har inte fått svar än men kanske nästa vecka.


KAK denna vecka handlade om världens största flod. Fråga era barn om den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar