Kul att kunna

Kul att kunna

lördag 11 februari 2017

Vecka 6


Varje måndag planerar vi upp veckan. Jag berättar vad veckan kommer att innehålla och vad vi ska arbeta med, vilka mål vi har och hur vi ska arbeta. Eleverna får en planering som de klistrar in i sin målbok. De planerar sen själv vad de ska träna och hur de ska jobba inom de områden jag har planerat.


 

På vår målvägg finns alla mål och förslag på arbetsmetoder. De går fram och läser för att få hjälp med hur de ska nå sina mål.



På fredagarna utvärderar vi ett av områdena vi har arbetat med.

På detta sätt så medvetandegör jag eleverna om vilka mål vi har och hur de ska nå dem. De reflekterar över sitt lärande och blir medvetna om vad de kan, vad de har lärt sig och vad de behöver träna vidare på. 

Veckans läxa var att hitta adjektiv i en text ur "Diamantjakten". I skolan fick de läsa upp texten för varandra och jämföra vilka ord de hade hittat. De fyllde på sin lista med ord. Det blev bra diskussioner om de ord de hade skrivit var adjektiv eller inte. Ett klurigt ord som dök upp var synd. Synd kan betyda flera saker. Synd i moralisk mening är ett substantiv "begå en synd" medan synd som beskriver en handling "så synd att du missade tåget" är ett adverb. I texten eleverna fick så användes ordet synd för att beskriva en händelse och många trodde att det var ett adjektiv eftersom vi hade pratat om att ord som beskriver hur något är, är adjektiv. Adjektiv beskriver ett substantiv medan adverb beskriver en handling eller tillstånd. Detta är långt över vad vi i 2:an arbetar med men det är intressant att de redan reflekterar och att vi hamnar i funderingar som dessa. Som ni ser i utvärderingen som en elev gjorde så vill den eleven förstå hur ord kan användas.


Här läser de texten för varandra.



De fyller på med adjektiv.


Vi har nu arbetat vidare med ordklasser och arbetar nu med substantiv. Här tränar vi på obestämd form och bestämd form.


 I en parövning skriver de först själva tio substantiv i obestämd form. 



 De byter papper med varandra och skriver sen orden i bestämd form. De byter tillbaka och ser vad kamraten har skrivit. De ger varandra respons på arbetet.
Därefter delade paren med sig av sina ord till de andra. En form av EPA metod. Nästa vecka ska vi leta substantiv i bestämd form i en text.

Dylan William skolforskare och professor från Storbritannien säger att dessa fem strategierna ger framgång för lärandet:

  1. Klargöra, delge och skapa förståelse för lärandemål och vad som krävs för att lyckas i sitt lärande (arbetet med målboken och målen för varje arbetsmoment)
  2. Genomföra effektiva diskussioner, aktiviteter och inlärningsuppgifter som ger bevis på lärande (Ex på övningar ser ni här ovan)
  3. Ge återkoppling som för lärandet framåt (De återkopplar till kamraten och jag kan ge dem återkoppling på deras arbete och hur de kan vidareutveckla det eller hur de ska göra i nästa steg.)
  4. Aktivera eleverna till att bli läranderesurser för varandra (Genom att de får en uppgift som de skapar åt varandra. De lär både i sitt eget skrivande och i att se hur kamraten löser uppgiften.)
  5. Få eleverna att se sig som ägare av sitt eget lärande ( Målbok och elevaktiva uppgifter)
 Det är att arbeta formativt och går utmärkt att kombinera med kooperativt lärande där arbetsmetoderna är elevaktiva. Detta sätt att arbeta ger goda förutsättningar för lärande.


Veckans KAK handlade om Samer eftersom det var Samernas nationaldag i måndags. 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar