Kul att kunna

Kul att kunna

lördag 18 februari 2017

Vecka 7

Arbetet med jordens utveckling fortsätter. Vi har denna vecka pratat om fiskarnas tid, Devon. Då har vi tittat på hur de utvecklades från encelliga organismer till maskliknande djur som vidare utvecklades till fiskar med ryggrad. Under den här tiden levde trilobiter, pansarhajar och kvastfeningar. Det vet man eftersom man har hittat fossiler. Vi har en fossil av en triobit i klassrummet. I detta tema samarbetar vi med slöjden och där gör de gjutform av vår trilobitfossil. De ska sedan gjuta egna fossiler. På textilslöjden gör de trilobiter med hjälp av tovteknik.


De gjuter en form av trilobiten i silikon.


Efter att vi har pratat om Devontiden är det dags att skriva sin egen faktatext. De går fram och läser igen och diskuterar vad de ska skriva.


Vid Ipadsen hjälps de åt att skriva .


Läsläxan var, förutom att läsa ett kapitel ur Diamantjakten, att läsa och leta substantiv i en kort berättelse som jag hade skrivit. Därefter skulle de välja ut tio substantiv och skriva meningar med dem i. I skolan läste de upp texten för varandra i läspar och visade varandra vilka substantiv de hade strukit under. De fyllde på med substantiv som kompisen hade hittat. På detta vis hittade de fler substantiv tillsammans. De läste upp meningarna de hade skrivit för varandra. här tränar de på att läsa högt och lyssna aktivt.




Vi övade vidare på substantiv och nu på obestämd och bestämd form av substantiv. Jag la ut samma text vid fyra bord. Vi använde oss av strukturen, karusellen. I lärpar läste och strök de under substantiv i bestämd form. De fick 1 minut sen sa jag stopp. Då markerade de hur långt de hann. Därefter roterade de och fortsatte att läsa och stryka under substantiv från där förra lärparet slutade. Det innebar att antingen fick de läsa en bit som de redan hade läst, men då kunde de kontrollera att förra paret hade hittat de substantiv de själva hade hittat, eller så fick de läsa lite längre fram i texten. Jag kan tillägga att texten var kända för dem då det var ett utdrag från läsläxan. Vi fortsatte att rotera tills texten på alla stationerna hade blivit genomarbetad. På några av stationerna blev texten läst mer än en gång och då kunde de se om de kunde hitta fler substantiv. Jag läste sen upp texten och de fick säga stopp när ett substantiv dök upp. Genom att samarbeta i par och i hela gruppen övade vi på substantiv i bestämd form. Jag gick runt under arbetets gång och lyssnade på dem hur de läste och diskuterade. Jag var noga med att påpeka att det inte var någon tävling i hur långt man hann läsa utan det viktiga var att hitta substantiven. De läste väldigt koncentrerat och var fokuserade på uppgiften. Något lärpar hade inte riktigt bra samarbete då den ene läste och strök under medan den andre satt och tittade på. Jag gjorde då en time out och bad de par som hade bra samarbete att berätta hur de gjorde. Jag sa inget om att några hade bra samarbete och andra inte utan vi bara lyfte hur några gjorde. Det resulterade i att de som inte hade så bra samarbete ändrade på sin strategi till att den ene var läsare och den andre höll i pennan och markerade. I kooperativt lärande är detta en variant av kloka pennan. En del par utsåg en läsare och höll sig till samma medan andra par växlade läsare. Denna möjlighet att bestämma detta själva gör att de bidrar med det de är bäst på. Den som inte är så duktig läsare fick hjälp med att läsa texten men hade då den viktiga uppgiften att lyssna och hitta substantiv. När eleverna utvärderade vid lektionens slut var det tummen upp både för övningen och sin egen insats. I denna övning använde vi flera strukturer inom kooperativt lärande. Dessa strukturer gör eleverna aktiva i sitt lärande, de ger varandra feedback, jag kan ge dem feedback. Vi lyfter fram deras lärande tillsammans. Som ni ser så har jag länkat till Kooperativt lärande så ni kan läsa mer om dessa strukturer.



I matten har vi arbetat med addition med växling och tal som 57+76. Det kan man träna på många sätt när man väl har fått kläm på hur man ska jobba med dessa tal i huvudräkning. Dvs lägg ihop tiotalen, entalen och sen lägg ihop allt.
 Här ser ni hur de arbetar med arbetsblad, pussel, kluringar och pyramidpussel. 
 Pyramidpusslet ska stämma på tre håll. Många delar att tänka på.

Här varierar vi med att jobba ensam och i par beroende på uppgiften.


I veckan var det alla hjärtans dag. De saknade bokmärken så de fick var sitt bokmärke med en personlig tanke från mig på baksidan. Där hade jag skrivit något om deras styrkor. Det var en andäktig stämning när de fick sina bokmärken. Alla var spända på vad jag hade skrivit. Det var härligt att se deras miner när de hade läst dem. 

 

De dekorerar dem själva och sen ska jag laminera dem så de håller länge.

Veckans KAK handlade om ett av de sju underverken. Världens längsta byggnation, Kinesiska muren. Den är 240 mil lång men om man lägger till alla sidomurar så är den 640 mil.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar