Kul att kunna

Kul att kunna

fredag 3 februari 2017

Vecka 5

Denna vecka har vi börjat jobba med addition med växling eller även kallad tiotalsövergång. För att förstå hur man gör och för att använda hållbara strategier är det viktigt att kunna dela tal och talkamrater till talen 2 upp till 10. Vi arbetade mycket med det i 1:an men för att komma igång sö gjorde vi en övning som repeterade detta. Inom kooperativt lärande arbetade efter modellerna "skriv-byt-matcha" och "Två löser problem".



 De fick lappar med talen 5 till 10 och en bunt tomma lappar.


  I par funderade de ut talkamrater till dessa tal.


De skrev ned tre olika talkamrater till varje tal.


  Därefter cirkulerade de mellan stationerna och i par matchade de talkamraterna till rätt tal.


 De var fem grupper så de fick göra övningen fem gånger inklusive sin egen station. Grupperna hade skrivit lite olika kombinationer så det fick övat på de flesta. Kul sätt att träna n talkamrater på. Dels själv tänka ut och skriva ned. Byta med en annan grupp och matcha. i och med att de hela tiden arbetar i par så löste de problemet tillsammans. De lär sig begrepp, kommunicera, fundera, lyssna, argumentera, reflektera och rimlighetsbedöma.


I tema "Jordens födelse" arbetar vi med flera moment samtidigt. De ska konstruera en tidslinje, skriva fakta och rita bilder till. De ska sedan montera faktan på tidslinjen. Med 23 elever som arbetar olika fort och en lärare så krävs det att strukturera upp vad som ska göras och att eleverna är vana att hjälpa varandra. Vi planerade tillsammans på tavlan vad som skulle göras. Att planera tillsammans skapar förståelse för vad som ska göras och de känner ett ansvar för att arbetet ska bli gjort. På tavlan skrev vi en kolumn för tidslinjetillverkning, en för de som skulle skriva faktatext, en för de som skulle rita och en för de som skulle montera ihop allt. De som blev färdiga med allt skulle hjälpa de som inte var färdiga. På tavlan kunde de läsa vilka som behövde hjälp. I alla moment arbetade de två och två.


Här är full aktivitet. På golvet monteras den långa tidslinjen. Vid borden skrivs faktatext och ritas.



För att få rätt på tidslinjen la de ut dem bredvid varandra och hjälptes åt att få text och bild i kronologisk ordning. I detta arbete repeterade de faktan flera gånger och på så vis fördjupas kunskapen

Vilken aktivitet det var. Alla arbetade på och tog ansvar. 

Senare i veckan kom vi igång med att räkna tal med tiotalsövergång. Vi tränade tillsammans först, innan var och en försökte själv. Här jobbade vi enligt EPA (Ensam-Par-Alla) modellen. Först fundera ensam, sen titta på lösningarna i par för att till sist titta på det alla.


 Här klurar man själv på hur ett tal som 8+7 ska lösas.


Därefter jämför de sina svar och funderar på om de har gjort lika. Om de inte har gjort det får de förklara för varandra hur de tänkte. Det kan vara så att bägges svar fungerar men det kan också vara så att det ena svaret har en bättre strategi.

Då visar man och förklarar...

 ...och man försöker igen.

Här lär de och lär av varandra. Jag kan lyssna på hur de resonerar och stötta dem i resonemanget. De får sätta ord på hur de tänker och formulera sig så att andra förstår. Den som får hjälp behöver inte allts få hjälp av en vuxen. Vi använder varandra som resurser.

I veckan har vi tränat på att skriva en beskrivande text och försökt använda oss av så mycket adjektiv vi kan. Vi har jobbat enligt cirkelmodellen som jag skrev en del om i höstas. Den innebär kortfattat:
  1. Bygga upp kunskap
  2. Läsa texter
  3. Bygga en gemensam text
  4. Skriva själv
1. Vi arbetade kring adjektiv för att förstå och veta vika ord som är beskrivande.
2. Vi läste beskrivande texter för att se hur deras struktur ser ut.
3. Tillsammans skrev vi en beskrivande text om vårt klassrum.
4. De skrev själva en beskrivande text om sitt rum.

Därefter bearbetade de sin text genom att stryka under alla adjektiv. Då upptäckte de att de kanske inte hade så många adjektiv. Att de kanske hade glömt stor bokstav och punkt osv. Efter lunch fick de skriva av sin text och då försöka forma bokstäverna fint och förbättra den. På detta sätt blev de vakna för sitt eget skrivande och vad de kunde göra för att förbättra texten.



Veckans KAK handlade om världens högsta vattenfall, Angel Fals 979 mö/h som finns i Venezuela.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar