Kul att kunna

Kul att kunna

fredag 7 april 2017

Vecka 14


Denna vecka har vi arbetat med matens väg genom kroppen. Vi började med att de i lärparen fick rita vad de vet eller vad de tror händer med maten i kroppen. Alla hade goda kunskaper och visade det fint. När de hade ritat en stund fick de gå runt och titta på hur andra lärpar hade löst uppgiften. De tog till sig idéer och när de kom tillbaka till sin plats så förbättrade de sina teckningar. Denna arbetsmodell kallas i kooperativt lärande för inspiratören






Vi tittade tillsammans på deras lösningar och pratade igenom vad som händer med maten. Därefter tittade vi på en film om matens väg genom kroppen.


I filmen fick vi reda på att vi har 4-6 m tunntarm, 1,5 m tjocktarm och 10 cm blindtarm. Det var vi tvungna att mäta upp. Kan det vara möjligt att ha så lång tarm i kroppen?

I matten har vi jobbat med problemlösningar. En grupp arbetade med problemlösningar i fyra steg. De fick fyra kort med påståenden som alla är ledtrådar för att kunna lösa uppgiften.

Ex. på uppgift.
Hur många flickor har röd spade?

  • 6 barn är flickor.
  • 5 barn har gul spade.
  • 2 pojkar har röd spade.
  • 10 barn leker i en sandlåda. De har var sin spade. Den är gul eller röd.
De måste läsa alla och sortera dem rätt. Ta reda på vad de vet. Rita upp det och räkna ut.






Med denna typ av uppgift måste de tänka steg för steg och inte ha för bråttom. Två kloka huvuden är också bra så de arbetade i lärparen med detta.


När vi jobbade med jordens utveckling så är det spår i naturen som hjälppar oss att få reda på vad som hände för länge sedan. Här har barnen gjort en avgjutning av en trilobit. Vi har en i klassrummet. Den lånade slöjdläraren och de gjorde en gjutfirma av den. Sen har de gjutit trilobiter. De blev väldigt fina.

Äntligen har samarbetet med Uppåkra arkeologiska center startat. Vi traskade upp till Uppåkra utgrävningar för att prova på att vara arkeolog för en dag.



Sofia Winge är arkeolog och berättade om Uppåkra och hur en arkeolog arbetar.

Det är viktigt att dokumentera allt man hittar. Det är pusselbitar som när man sätter ihop dem så får vi en bild av hur de har levt där en gång i tiden.

Barnen ritade in vad de hittade och var de hittade fynden.

De fick gräva försiktigt och noggrant för att inget skulle gå sönder eller missas.



Varje fynd skulle rengöras.








När vi hade grävt en god stum så samlades vi runt alla fynden och Sofia berättade om dem. Bl.a. fanns där bitar från en ugns som har funnits där för 1000 år sedan. Dessa bitar var äkta. övriga fynd förutom benbitar var kopior på fynd de har hitåt där tidigare.


I klassrummet läser vi nu om Yggdrasil. Det är den värld man trodde på för 1000 år sedan. Trädet innehåller flera världar som underjorden, Midgård där människorna bor, Asgård där asagudarna bor, Utgård där jättarna bor och världar med alfer, dvärgar, nornor m.m. Barnen känner igen vissa historier i andra historier som Sagan om ringen, Harry Potter mf.

Vi avslutade veckan med en rolig påskkuldag. Det började med Musikskolans konsert.


Därefter var det påskpyssel och påsklekar.




Efter veckans KAK studerade de kartan. Vi har just nu världens sju underverk. Vi har tagit upp fyra av dem. De står och diskuterar vilka de är och var de ligger.

Veckans KAK var ett av underverken, Petra i Jordanien. En stad med 800 byggnader som är urgröpta ur bergen för nästan 3000 år sedan. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar