Nu jobbar vi med ord som stavas med dubbla konsonanter. För att få kläm på det så sorterar vi orden efter hur vokalen hörs. Kan vi säga vokalen så som vokalens ljud är och kan dra ut på vokalen utan att ordet förändras är det en "lång" vokal. Ordet placeras på första våningen som har en stjärna. Då skrivs också ordet med en konsonant efter. Om vokalen däremot betonas, d.v.s vi trycker på vokalen och den uttalas annorlunda än bokstavens ljud så skuttar ordet upp till andra våningen med två stjärnor. Då är det två konsonanter efter vokalen. När vi tränade detta använde vi oss av modellen runda bordet. Det innebär att de var 4-6 vid varje bord. En var sekreterare och en annan läste upp ett ord från en ordlista och en tredje motiverade varför ordet skulle stå på en viss våning i huset. Uppgifterna roterade i gruppen. D.v.s elev 1 skrivare, 2 läsare, 3 berättare, 4-6 åhörare och stöttare. Nästa varv elev 2 skrivare, 3 läsare, 4 berättare, 5-6 och 1 åhörare och stöttare. De fortsatte att rotera tills alla orden var placerade.
Därefter tränade vi på orden med modellerna inre och yttre cirkel och mina ord-dina ord. De hade först skrivit ned ord både med och utan dubbelteckning. De utbyter ord med varandra och skriver dem.
Vi har använt oss av Mats Wänblads bok Diamantjakten som vår läsbok. Vi har tränat läsförståelse och läsflyt med hjälp av olika lässtrategier. Nu har vi avslutat den med att sammanfatta hela boken. Det har vi gjort genom att rita en bild om hur boken började, tre bilder om händelser i boken och en bild om hur boken slutade.
Sen klippte vi ut modellen och klistrade ihop den till en kub. Här fick vi in lite teknik och tredimensionellt tänkande också.
Därefter fick de i sina lärpar berätta för varandra om boken utifrån sin sammanfattningskub.
Nu står alla kuber på utställning i klassrummet.
Nu har alla barnen tränat på att vara stjärnläsare och är på god väg att bli det.
https://gardsmosseskolan.blogspot.se/2014_10_01_archive.html
Det innebär att är man en god läsare så använder man alla dessa strategier hela tiden. Man förutspår vad som kan hända genom att se på bilder och dra slutsatser från tidigare text. Man läser om ord man inte förstod så man får sammanhang i texten. Man funderar på vad texten handlar om och ställer sig frågor. Man skapar sig inre bilder på vad som händer och sammanfattar genom att tänka på vad man har läst.
Nu fortsätter vi lästräningen genom att träna läskondis så de orkar läsa längre texter med förståelse.
Skapande skola projekt har varit på vår skola med teater Interakt. De spelade afrikanska rytmer och berättade afrikanska sagor.
Barnen aktiverades i sagan.
En härlig stund.
Idag fick vi en lite föreläsning om kroppens största ben. Hugo hade skrivit ihop en faktatext där hemma och tagit med sig ben. Han läste och visade oss jättefint.
Tusen tack !
Veckans KAK handlade om ännu ett av världens sju underverk. Idag handlade om Kristusstatyn som står på toppen av Corcovado i Rio de Janeiro i Brasilien. 38m hög, 700 ton tung och gjord av cement från Limhamn.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar