Kul att kunna

Kul att kunna

fredag 28 april 2017

Vecka 17

Denna vecka har vi arbetat med volym. Förra veckan redde vi ut vad begreppet volym betydde. Denna vecka arbetade vi praktiskt och teoretiskt med det. Eleverna arbetade i fyra grupper om fem barn i varje. En grupp bakade, en testade med olika mått och vatten, två grupper arbetade med ett arbetshäfte. De roterade runt på de olika stationerna.


På denna station var det olika problemlösningar som handlade om volym. Bl.a. skulle de uppskatta och bedöma rimligheten i hur mycket t.ex ett glas rymmer. De fick tre alternativ att välja mellan som 4 msk, 3 dl, 1 l. De fick då diskutera och granska måtten de hade framför sig. Häftet innehöll enhetsomvandling och olika problemlösningar. Gemensamt tog de sig igenom häftet och det var otroligt bra diskussioner. Det som var svårt med problemlösningarna var att de skulle rita hur de räknar för att lösa det. De ritade ofta en bild som illustrerade texten och inte visade hur de räknar. Det fick vi träna på hur man kan visa det. Ett annat problem vi stötte på var att i frågan kunde det stå t.ex. " Vi ska baka och har 2l mjöl. Det går åt 16 dl mjöl. Hur mycket mjöl är kvar?" De räknad ut det i huvudet men hade svårt att rita och förklara. Vi pratade om att man måste ha samma enhet för att det ska gå att räkna. Det gjorde de i huvudet men som sagt inte när de ritade. För att förtydliga det med enheter så omvandlade jag det till frukter. Man måste ha samma frukter för att kunna räkna. Bananer=liter, äpplen=dl. Varje banan är värd tio äpplen. Du kan inte ta 16 äpplen när där ligger två bananer. Men 20 äpplen minus 16 äpplen går. De var väldigt engagerade.


Nästa station var att först uppskatta t.ex. hur många koppar vatten en kastrull rymmer. Därefter testa och se om det stämde. Bra träning att träna uppskattning och rimlighet.






Sista stationen var att baka. De fick ett recept men de skulle dubbla receptet så de fick tänka och räkna hela tiden.



Klassens tema handlar nu om vårt samhälle. Först spånade vi på vad är ett samhälle? Vad behövs för att ett samhälle ska fungera? När vi hade fått en lång lista tittade vi närmare på vilka samhällsfunktioner det finns i Hjärup. Vi strök under dem med rött.


Vi arbetade vidare med att för att samhälle ska fungera måste det finnas regler. Annars blir det kaos. Vi började med att det lilla samhället familjen. Vilka regler har vi i våra familjer? Eleverna fick arbeta i grupper kring en fyrfältare. De skrev några regler de har hemma och vem som har bestämt dem i var sin ruta. De jämförde och diskuterade hur de hade det hemma. De upptäckte att många hade samma regler men också lite olika.


När de hade skrivit ned sina regler tränade på att berätta om sin kamrats familjeregler. Här tränar vi på att beskriva och återberätta.



Därefter vidgade vi vyerna och tittade på ett större sammanhang än familjen, skolan och vilka regler vi har där. Då använde vi oss av modellen runda bordet men vi cirkulerade i stället. Det låg ett papper vid varje bord. I grupperna skrev de ned en regel vi har på skolan. Sen gick de vidare till nästa bord och läste vad det stod där och skrev ned en ny. De fick inte skriva samma regel som redan fanns på pappret. Mycket bra sätt att befästa kunskapen om vilka regler vi har på skolan. Vi läste upp dem och diskuterade varför vi har dem.


Därefter tittade vi på vem är det som bestämmer i ett samhälle? Då kom vi in på kommun och regering och att det är "Vi som bestämmer vem som ska bestämma".



Utifrån tankekartan vi gjorde i början plockade vi ut de samhällsfunktioner som finns i Hjärup och delade upp dem mellan arbetsparen. De skrev om två samhällsfunktioner och ritade till. Dessa satte vi sen upp runt Hjärups karta. De fick läsa upp för klassen vad de hade skrivit och vi tittade på var i Hjärup de fanns. Här fick vi in lite kartkunskap också.



Veckans KAK handlade om den sista av världens sju underverk. Taj Mahal som ligger i Indien. Det är ett stort palats byggt på 1600-talet helt i marmor. Det var en kärleksgåva från kejsaren till hans hustru som dog när det fjortonde barnet föddes. Det var 20000 människor och 1000 elefanter som byggde palatset. Idag är det Indiens största turistattraktion.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar