Kul att kunna

Kul att kunna

fredag 5 maj 2017

Vecka 18



Denna vecka har vi arbetat med likabehandling. Vi såg på en film om en flicka som inte vågade säga stopp när det var någon som retades. Av detta dilemma blev det väldigt bra diskussioner. Här diskuterar de vad likabehandling är genom huvuden ihop. De tycker verkligen om detta sätt att arbeta. När jag ger dem en öppen fråga i helklass så är det samma tre-fyra som räcker upp handen. När jag ställer samma fråga och säger huvuden ihop är alla med i diskussionen. De går varvet runt och lyssnar på varandra. Det är också lättare att säga vad man tänker till några få än hela klassen. Jag går runt och hör deras diskussioner och hör då även de som brukar vara tysta. De försöker enas om ett eller några alternativ eftersom de vet att en av dem ska berätta vad gruppen har diskuterat. Det aktiverar dem verkligen. 


I matte denna vecka har vi arbetat med statistik. Vi började med att reda ut vad statistik är. Barnen fick titta i tidningar för se om de hittade diagram av olika slag som visar statistik. Här har några hittat stapeldiagram på vädersidan.


På tavlan planerar vi hur vi ska arbeta. Uppdraget är att utifrån tabeller, där vi har samlat fakta hela läsåret om vilket väder och vilken temperatur vi har haft varje dag, så skulle de bygga stapeldiagram, rita stapeldiagram och punktdiagram.

I sina lärpar fick de en månad var. De räknade hur många soldagar, mulna dagar, regndagar osv månaden hade haft. De byggde med klossar staplar.

Staplarna blev stapeldiagram. Då fick de en samlad bild av hur månadens väder hade varit.

Därefter färgla de ett rutigt papper så de fick pappersstaplar.
 
Sedan gick de över till temperaturen. I ett diagram ritade de in punkt för vilken temperatur det var var dag. Därefter drog de en linje mellan varje punkt. nu hade de fått en bild av temperaturväxlingarna för varje månad.



Aktiviteten är intensiv och samarbetet fungerar väldigt bra.

                    

Färdig statistik över hur vädret har varit sen september 2016 till siste april 2017. Utifrån diagrammen ställde vi frågor till varandra som "Vilken månad var regnigast?", "Vilken månad hade flest vädertyper?", "Har några månader samma antal mulna dagar?" osv.


Vi plockade isär ett stapeldiagram och gjorde ett cirkeldiagram av det för att se att går att läsa av det bra på detta sätt också.



Även på NOMP tränade vi på att läsa av diagram.


Tidigare på terminen arbetade vi med livets utveckling från Big Bang till människan på jorden. Den mycket tidiga levande varelsen trilobiten läste vi en del om. På slöjden gjorde de ritningar och skapade gjutform och gjöt trilobiter och tovade trilobiter. Utanför slöjdsalen är det nu en utställning av vårt gemensamma arbete.
 

Veckans KAK handlade om Titanic.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar