Vi har arbetat med omkrets i matematiken denna vecka. Eleverna arbetade i små arbetsgrupper om fyra barn i varje. Det fanns sex stationer med olika uppgifter att lösa.
På denna station ritar de av olika geometriska former och sen mäter och räknar de ut omkretsen på dem.
Här letar de upp olika saker i rummet som de mäter omkretsen på.
Man kan mäta omkretsen på sin egen eller kamratens kropp också. Här mäter de och ritar och skriver vad de kommer fram till.
På denna station mäter de omkretsen på borden.
På dessa två stationer mäter de omkretsen på runda saker. På den ena stationen fick de använda måttband...
...men på den andre annat material. Här använder vi oss av informella måttenheter. Detta gör vi för att man ska få förståelsen för att mätning är att jämföra. Man jämför hur många mosaikbitar det behövs runt en sak. Med måttband jämför man hur många cm det är runt saken.
Eleverna har intervjuat sina föräldrar om deras yrken. I skolan skrev de sen en beskrivande text om yrkena. Vi arbetade enligt cirkelmodellen.
- Bygga upp kunskap om yrket genom att intervjua föräldrarna.
- Tittade och läste exempel på beskrivande text på yrken.
- Skrev en gemensam beskrivande text med hjälp av en modell/struktur.
- Skrev en egen beskrivande text utifrån modellen och intervjuerna.
Det var inte helt lätt då många yrken var svåra att förklara och hade många långa svåra ord. Bra träning på att intervjua, skriva ner svar och skriva en text utifrån detta.
Läxan har varit att träna på ord med ng-ljud. Här har de skrivit ned orden som jag har läst upp. I par jämför de sina ord och diskuterar hur orden ska stavas. Om de är osäkra har de texten med orden de tränat på framför sig för att kontrollera. Vi har ingen rättstavning där de sätts på prov och kontrolleras hur många rätt eller fel de har, utan detta är ett sätt att bearbeta och öva på ord de har arbetat med hemma. Här tränar vi också på att ha en god ton mellan varandra. Jag går runt och får en bra uppfattning på hur det går för dem.
Tema Yggdrasil
Nu har vårt stora tema som hela skolan arbetar med dragit igång. Skolan ligger nära Uppåkra utgrävningar och vi har ett samarbete med dem. Detta tema har vi fokuserat på vad människorna som levde här för 1000 år sedan trodde på och hur de såg på världen. De hade många gudar och trodde på Asagudarna. Berättelsen är att världen bestod av ett gigantiskt stort världsträd som hette Yggdrasil. Där fanns flera världar. Asgård där asagudarna bor, Midgård, där människorna bor, Utgård där hjärtar och annat oknytt bor, Hel som är dödsriket och sen de tre rötterna med brunnarna Hvergelmer, Mimer och Urdarbrun. Världarna är uppdelade mellan årskurserna och vi som går i åk 2 arbetar med Asgård.Här tillverkar de asklöv till trädet i skinn. De klipper ut och ristar in nervtrådar.
Vi ska göra ett stort träd som ska gå genom två våningar på skolan. I det trädet ska vi sätta upp tittskåp där vi illustrerar och skriver om de olika världarna och dess invånare. För att få kunskap om det som de ska arbeta med så ser de på filmer och läser om det.
Här är en planering.
Därefter är det dags att börja skapa. Här växer en asagud fram. Först ett skelett av ståltråd...
...sen läggs det på lera och fram växer en figur.
Några figurer börjar bli klara och ska nu torka innan de fika målas och år kläder.
Vissa av figurerna tovas.
Här ska Odens tron byggas. För att få rätt inspiration satte de in en Ipad med en bild på Odens tron i lådan där den sen ska byggas.
En garnsol.
Några lådor börjar få inredning.
Oden uppfann runorna och han täljde in dem i trästickor. Idag har vi gjort halsband med runor. Först sak träbiten bli len och mjuk.
Här några stolta pojkar med sina runhalsband.
Några gjorde Tors hammare i lera. Till stomme hade de ståltråd och sen klämde på lera. Nu ska de in i ugnen och sen kan de dekoreras nästa vecka.
Trevlig helg!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar