Kul att kunna

Kul att kunna

fredag 19 maj 2017

Vecka 20


 Arbetet med tema Yggdrasil fortsatte denna vecka också. Nu börjar tittskåpen bli färdiga. Oden skapade dagarna. Han sopade då tisdag (Tyrs dag), onsdag (Odens dag) torsdag (Tors dag) och fredag (Friggs dag). måndag, lördag och söndag har tillkommit senare. Här skåpen som illustrerar fredag (Friggs dag), lördag (lögardgen) och söndag (solens dag).


 Till skåpen skrev de texter så att de som kommer och tittar i dm kan läsa om dem. Vi har gjort QR kod så det inte hänger textblad i trädet utan skåpen ska framträda.

 
Barnen är väldigt inspirerade av berättelserna om Yggdrasil och leker på rasterna olika lekar utifrån berättelserna. Här har de ritat Midgårdsormen runt lekställningen. På utflykten hittade vi ett stort träd som de klättrade i och lekte att det var Yggdrasil med Tor och hans hammare m.m.



Veckans läxa var att träna läsförståelse. I skolan arbetade vi vidare med det de hade arbetat med hemma. I grupp om fyra barn diskuterade de vad de hade skrivit och argumenterade för hur de hade tänkt. Texter behöver bearbetas flera gånger och på flera olika sätt.


Barnen har haft i uppgift att intervjua sina föräldrar om deras yrken. De har sedan skrivit en beskrivande text om yrkena. I stället för att som på traditionellt sätt stå inför hela klassen och redovisa så har de fått redovisa för varandra i små grupper. Innan vi startade skrev vi ned på tavlan vad man ska tänka på när man ska redovisa så här. De hade många kloka strategier. De läste sen upp sina texter för kamraterna i sin lilla grupp. Kamraterna i sin tur ställde frågor om yrket. De förklarar och det uppstod ett samtal kring yrkena. Därefter samlades vi alla och de fick lyfta ett yrke de tyckte var intressant som de hade hört om från en kamrat. De tränade då på att återberätta vad en kamrat har berättat. En bra övning för att träna på att lyssna och vara uppmärksam. Denna övning gör alla aktiva och vi minimerade risken att halva klassen satt i andra tankar och blev uttråkade. Efteråt utvärderade vi hur gruppredovisningen hade gått och vad de behöver träna på vidare.


I klassrummet finns nu alla yrkena samlade i en mapp så att alla kan läsa om dm.


I veckan var det Norges nationaldag 17 maj. Pojkarna här har ritat en stor härlig flagga vid ytterdörren.

 I matte har vi arbetat med omkrets både med formella mätenheter som cm och informella enheter som pinnar, snören, kapsyler osv.

Vi hade en härlig utflykt i veckan i Fulltofta. Där fick vi vara med om Ekens magiska värld. Naturpedagogerna tog med os in i en magisk värld där vi träffade djur och fick hjälpa ekorren med hans Ekhotell. Vi fick göra tidsresor och lära oss att Gustav Vasa bestämde att ekarna skulle ägas av kungen. De skulle användas för att bygga båtar bl.a. Vi fick även en egen ek som vi planterade i Barnes skog i Fulltofta. Vi äger träd 337.

 Picknicken är näsan det bästa på en utflykt. 
 Två pojkar uppflugna i Yggdrasil.
 I skogen öppnades en affär. Mycket fantasi med vad pinnarna var för varor.

Här planterar vi vår ek som vi fick.


 Nu har vi börjat arbeta med multiplikation. För att förstå hur multiplikation fungerar så fick de rita upp så de såg mönster. Två rutor, en gång tar jag två rutor det är lika med två. Två plus två rutor är samma som två gånger två, två plus två plus två är samma som tre gånger tar jag två, tre gånger två osv.

Sist vi hade KAK handlade det om Titanic, världens säkraste båt som sjönk på sin jungfrufärd. Denna veckas KAK handlade om ett annat ståtligt skepp som också sjönk på sin jungfrufärd, Vasaskeppet. Som koppling till Ekens magiska värld så byggde Vasaskeppet av ek.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar