Kul att kunna

Kul att kunna

torsdag 19 oktober 2017

Vecka 42

Nu är vi framme vid kapitel 4 i berättelsen "Den magiska dörren". Det kapitlet ska handla om världen bakom den mystiska dörren. Inför skrivandet tränar vi på att beskriva en miljö på olika sätt. För att beskriva en miljö så har vi tränat på att använda våra sinnen i beskrivandet. Vi arbetar utifrån strukturen AEPA (alla-enskilt-par-alla). Först arbetade vi muntligt i helgrupp och gav varandra förslag på hur man kan beskriva en miljö med sina sinnen. Sen arbetade de enskilt och skrev en beskrivning per sinne. Därefter fick de en och en beskriva en miljö där de beskrev hur det ser ut, luktar, hörs, känns och ev smakar utan att avslöja vilken. 

Här sitter de i grupper om fyra och läser upp sin beskrivning i tur och ordning. De övriga får gissa vilken miljö de beskriver.
Några miljöbeskrivningar.

Till sist lyfte vi några beskrivningar från grupperna i helklass igen.

Nu är det dags att skriva på kapitel 4. När de hade skrivit färdigt satte de sig tillsammans med en kamrat och bytte text. De läser varandras texter och ger feed back. De tittar på om meningarna har punkt och stor bokstav och är lagom långa. De tittar på innehållet om de har använt olika sinnen för att beskriva och om de förstår det kamraten har skrivit. De ställer bra frågor till varandra som att "Hur kändes det när du kom till den mörka skogen?" "Luktade det något i skogen?" osv.

 När de hade förbättrat sin text med hjälp av kamraterna så ritade de en bild till sitt kapitel.


Veckans tema i fysik.

Vi började med att reda ut begreppen balans, jämnvikt och tyngdpunkt genom en gemensam diskussion där vi gav varandra olika exempel. Vi tittade på en film om hur man kan rubba balansen och flytta på tyngdpunkten. Nu var alla väl förberedda inför att experimentera och själva känna på balans, jämnvikt och hur en förflyttad tyngdpunkt påverkar balansen.

 De arbetade två och två. Här står de med hälar, ben och rygg intill en vägg. Ca 30 cm framför dem ligger en penna. De ska ta pennan utan att böja på benen. 
De känner hur tyngdpunkten hamnar längre fram och de tappar balansen vilket gör det svårt att ta upp pennan.

 Här provar de på att sitta på golvet och sen resa sig upp utan att använda händer eller knä. De upptäckte att om de hade brett mellan benen gick det att resa sig men inte när de höll ihop fötterna. Då fick de för mycket bakvikt.

 Här står de med höger sida tätt intill väggen sen lyfter de den vänstra foten. Då faller de ut från väggen.
 För att kunna hoppa med händerna på fötterna så måste de fördela vikten genom att skjuta ut rumpan.

Alla uppdrag de gör dokumenterar de och här ska de bygga en vippbräda i lego.
 De ska placera olika många legobitar efter ett schema. Uppdraget är att hitta jämnvikten. Har man fler bitar på ena sidan måste man flytta in dem för att hitta jämnvikten.
 De fortsätter att leta efter jämnvikten genom att balansera olika saker på en vippbräda.


 De testar även att hitta jämnvikt med sig själva.
 I detta uppdrag tog vi hjälm för säkerhets skull. Här ska de hitta balansen...
 ...samarbetar man så hittar man den.
 De testar även hur bra balans de har när de står på två ben både ihop och brett isär och på ett ben. För att lägga till en aspekt till så blundade de. De konstaterade att synen hjälper till att hålla balansen.
 Här testar de om hörseln påverkar balansen.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar