Kul att kunna

Kul att kunna

torsdag 16 november 2017

Vecka 46

För att kunna arbeta med stående algoritmer är det viktigt att ha förståelsen för talens positioner och talens värde. Vi tränar genom att bygga tal både med pengar och talkort.


När man sen ska räkna stående algoritmer med minnessiffra i multiplikation så måste man förstå hur växling över tiotal, hundratal osv fungerar. Det tränar vi med detta spel där de slår en tärning och lägger ett antal entalskuber. När de tio små lastbilarna är fyllda växlar de till en tiostav och lägger på de längre lastbilarna. När de får ihop tio stycken tiostavar växlar de till en hundraplatta. Den som först växlar till hundraplattan vinner. Ett kul spel som tränar förståelsen för växling.

När vi har tränat in förståelsen för talens positioner och växling så går vi över till att räkna multiplikationsalgoritmer med minnessiffra.

Här tränar vi tillsammans på tavlan.
 När de står här framme så berättar de hur de gör och använder då matematiska uttryck som ental, tiotal, hundratal, minnessiffra, multiplikation, faktorer och produkt.
 Det är viktigt att sätta ord på det man gör.


En annan övning vi har gjort i veckan är att de har arbetat två och två genom att de har skrivit upp en multiplikationsuppgift på en miniwitheboard. De byter sen uppgiften med varandra. De löser den och byter tillbaka och rättar kamratens uträkning. Var det något som inte stämde eller om kamraten fastnade så hjälpte de varandra att lösa och tala om vad som hade blivit fel. Här lär de sig hur man kan lösa en uppgift som har blivit fel eller hur man förklarar för någon på ett tydligt sätt så den förstår. De sätter ord på sin matematik och sitt kunnande. De är aktiva i sitt lärande och de äger sitt lärande som är nog så viktigt enligt Dylan Wiliam. Även en viktig del i kooperativt lärande för att utveckla de olika förmågorna och för att nå målen som vi strävar mot i skolan. 

 Vi fortsatte med vattenexperiment denna vecka också. Vid varje experiment fanns en "expert" som ledde undersökningen. Experten hade gjort undersökningen tillsammans med sin förra grupp och stannade kvar på stationen för att vara experthjälp för nästa grupp. Experten läser upp uppgiften och stöttar gruppen. De skriver en hypotes - testar - skriver en slutsats. 


När alla experiment var gjorda gick vi gemensamt igenom dem och såg till att alla hade förstått dem rätt. Vi redde ut begrepp och missförstånd.

Vidare i vårt vattentema pratade vi om vattnets kretslopp. Vi började med att titta på en film. Därefter läste jag en saga om en vattendroppes färd i kretsloppet. Utifrån filmen och sagan samlade vi på expertord, dvs faktaord eller ämnesspecifika ord. De skulle sen skriva en egen faktatext där de skulle ha med dessa ord. 


När de var klara kollade vi så att de hade med expertorden genom att de fick stryka under dem i sin text.



 Det är barnboksveckan denna vecka och i torsdags var det internationella läsdagen. Den firade vi så klart genom att läsa.

Här parläser de. De har valt ut en bok tillsammans och läser varannan sida högt för varandra. De tränar då på att läsa tydligt, de tränar läsförståelse genom att de pratar om vad de läser, reder ut svårlästa ord eller ord de inte förstår och sen är det mysigt att läsa tillsammans.


När de har läst färdigt en bok gör de en kort bokrecension.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar