I måndags hade vi besök av Jimmy Wallin som är serietecknare, illustratör och författare. Han lärde oss hur man kan göra en enkel form levande genom några väl valda streck. Han pratade också om kännetecken på olika figurer som t.ex Harry potter. Ritar men en blixt och runda glasögon på sin figur så förstår man direkt vem det är.
De fick så klart testa att rita.
I matte har vi börjat arbeta med bråk. Vi började med att fundera på vad bråk är. Tillsammans gjorde vi en tankekarta på vad man trodde bråk var. Därefter såg vi en film som förklarade väldigt bra.
Efter filmen tittade vi på tankekartan igen och ringade in det som talar om vad bråk i matematiken är.
Vi pratade om del av hel och del av antal.
Sen fick de testa själva på tavlan.
Vi arbetade vidare med arbetsblad, spelade spel och gjorde övningar i NOMP.
I tema "Från istid till nutid" är vi fortfarande på stenåldern. Tanken var att vi skulle koppla modern teknik till stenåldern och bygga en stenåldersby i Minecraft men vi har strul med appen så vi byggde den med stenar, pinnar, gräs och lera i stället. De skapade en miljö utifrån det område de har arbetat med i sina arbetsgrupper.
Gruppen som har arbetat med smycken och bruksföremål skapade krukor och halsband.
Döden och livet efter död hade stor betydelse på stenåldern. Denna grupp har arbetat med hur de begravde sina döda och bygger här gånggrift och stendös.
Denna grupp har jobbat med odling och jordbruk. De bygger en åkerlapp som kanske var inhägnad för att skyddas. Här byggs staket.
Denna grupp har titta på hur de bodde och bygger här stenåldershus.
Svårast att illustrera hade gruppen som arbetar med tron. De dyrkade solguden så här skapar de en solgud så som gruppen tolkar den.
Färdigt resultat.
Smycken och kärl.
Deras tro med offeraltare och solgud.
Stendös och gånggrift.
Hus
Matlagning och djurhåll.
Odling.
Färdig by.
Vi tränar på att skriva berättande texter med början, händelse och slut. Idag fick de ett uppdrag av självaste Mats Wännblad (författare till böckerna med Asta, Bea och Cersar). De fick se en inspelning där han inspirerar till att skriva en spännande berättelse där barnen i ABC klubben tältar men att det smyger någon/något utanför tältet. När de ska skriva en spännande berättelse så ska de börja med att tänka ut hur berättelsen ska sluta. När man har ett mål är det lättare att skriva och få ihop en berättelse som hänger ihop. Djupt försjunkna sitter de här och skriver. Vi skriver för hand för att träna på det också.
Till sist måste jag visa vilka fantastiska skulpturer de har gjort på bildlektionen med inspiration av Miró. Utifrån dessa skulpturer ska de rita och skriva serier. Jag skulle gärna vilja ha dem i min bokhylla hemma.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar