Kul att kunna

Kul att kunna

fredag 16 februari 2018

Vecka 7


 Vi har uppmärksammat alla hjärtans dag i veckan. Då har vi jobbat i kooperativ anda. När vi strukturerar upp lektionen så kan vi ha flera aktiviteter igång på samma gång. Under en och samma lektion skrev vi en dikt, gjorde en bildövning och samlade varma ord till ett ordmoln. Det kan tyckas att det kan bli rörigt när många aktiviteter sker samtidigt, men det blev det inte.

Vi skulle tillsammans skriva en dikt "När det regnade hjärtan". Vi arbetade utifrån strukturen karusellen. På varje bord la jag ut ett papper med olika frågeställningar som "Var regnade det?" "Vem regnade det på?" "Hur kändes det?", Varför regnade det?", "När regnade?", "Vad hände när de föll ned?". I sina arbetspar skriver de en mening till frågeställningen. De förflyttar sig samtidigt till nästa bord, läser vad föregående par har skrivit och skriver en egen mening som är olik den förra. Vi flyttar runt tills alla par har skrivit på alla papper. Det blir alltid lite väntetid eftersom de skriver olika fort så under tiden gör de bilduppgiften. Bilduppgiften var att färglägga en fjärdedel av ett hjärta. Där fick vi in lite matte också i form av bråk. Lärgrupperna sätter sedan ihop sina fjärdedels hjärtan.







Den tredje uppgiften var att skriva ett ord som man blir glad av att höra. Dessa ord ska vi tillsammans med de andra klasserna göra ett stort ordmoln av.


När vi hade gått ett varv så var det dags att sammanställa meningarna till en dikt. Barnen var väldigt skeptiska till om detta skulle kunna bli en dikt. I tur och ordning fick varje bord läsa upp var sin mening och jag skrev. 
 
Till slut fick vi denna långa dikt. 1 m lång dikt om "Dagen när det regnade hjärtan". Den blev fantastiskt bra. Barnen var överrumplade över hur bra den blev. Den sitter nu på väggen utanför klassrummet kantad med deras fina hjärtan.


I matematiken arbetar vi vidare med bråk. Vi har tittat på hur man kan skriva om bråk. Till vår hjälp har vi bråkcirklar.
 
De får bygga och testa för att få en bild av hur det hänger ihop.

I par arbetade de med olika problemlösningar i bråk. Det var uppgifter som att hälften av klossarna ska vara röda. En fjärdedel blå och och en fjärdedel vita. De fick sen bygga figurer av dessa.

Nu går vi in i bronsåldern. Inför det arbetet planerade vi hur vi skulle göra. Eleverna fick skriva upp hur de skulle vilja jobba. Utifrån dessa förslag gör vi en planering. Vi var överens om att innan vi bygger eller skapar så måste vi ha teorin om vad som hände på bronsåldern.

Många tycket det koncept vi har haft tidigare har varit bra. Först läser och leta de efter fakta på egen hand. Sen sammanföra de faktan i gruppen till en gemensam text. Därefter splitras gruppen och bildar nya grupper där de redovisar sitt arbete för varandra. Efter det kan vi skapa kahoot, fråga-fråga-byt eller skapa på annat vis.

Här sitter de och läser eller ser på faktafilmer för att hämta kunskap.


Till sist lite sporlovstips till er som är hemma men lediga.


Trevligt sportlov!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar