Kul att kunna

Kul att kunna

lördag 3 februari 2018

Vecka 5

Det börjar dra ihop sig till utvecklingssamtal. Vi checkar upp att de mål som eleverna satte upp är nådda. De fick träna lite extra för att känna sig säkra på sina mål. Jag dukade upp en buffé i matten så var och en kunde arbeta med det som de behövde finslipa på.


Vi har också tränat på att skriva en berättande text med början, händelse och slut under en lektionstid. Det är en konst att skriva en berättande text och få ett avslut inom en begränsad tid. I veckan var det 100 dagar sen vi började 3:an. Vi firade den genom att skriva om "Mitt 100 års kalas". Det skrev de för hand för att samtidigt träna handstilen. De ritade sig själva som 100 åringar och skrynklade pappret så de blev rynkiga. 

Vi fortsatte arbetet med bondestenåldern. I sina grupper tog de reda på fakta kring boende, kläder, smycken, mat, odling, döden och tro.


 Färdigt resultat sitter nu på tidslinjen.


Här sitter de i nya grupper och berättar om sina områden de har arbetat med om bondestenåldern för varandra.

I stället för en kahoot som vi gjorde förra veckan,  gjorde vi fråga, fråga byt. På de frågeställningar de hade arbetat med gjorde vi kort av där frågan stod på ena sidan och svaret på andra. 

De gick runt och gjorde high five. När de mötte någon ställde de frågan till varandra och diskuterade svaret så svaren blev rätt. Därefter bytte de fråga och gick vidare.

När vi hade gjort det en stund satte alla sig ned och en i taget ställde de sin fråga. Den som svarade läste sen upp sin fråga. Vi såg till att det blev en kedja så alla fick svara och alla fick läsa upp sin fråga.

 I våra läsgrupper har vi bokdiskussion. De läser samma text och utifrån texten arbetar de med var sin Läsfixare (se filmen via länken om läsfixarna). De diskuterar kapitlet genom att först är det cowboyen som sammanfattar vad kapitlet handlar om, sen tar detektiven vid och förklarar ord som var svårlästa eller behöver en förklaring. Därefter ställer reporten frågor på texten och till sist spår spågumman fortsättningen i nästa kapitel. Med hjälp av läsfixarna får de en diskussion kring boken och en djupare förståelse för det de har läst.

Vi har tränat på att läsa faktatext. Vi läser texten och plockar ut viktiga nyckelord för att kunna återberätta. De skriver tankekartor. Utifrån tankekartorna skriver de en egen kortare faktatext.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar