Kul att kunna

Kul att kunna

lördag 10 mars 2018

Vecka 10

 

Varje morgon hälsar vi på varandra med olika klapp/handslag. En elev hittar på en hälsning som den hälsar med på sina kamrater och mig. Det piggar upp och vi väcker hjärnorna på ett kul sätt. Vissa hälsningssekvenser är komplicerade och har flera moment att minnas. De är riktigt duktiga på att klura ut roliga hälsningar. Det är en bra övning för att stärka sammanhållningen i klassen också.

Denna vecka har vi arbetat med flera olika områden i matematiken. De tre s:en som vi kallade det. Sannolikhet, statistik och symmetri. Eleverna arbetade i tre grupper och roterade mellan dessa arbetsområden. 

 På stationen sannolikhet fanns det en vuxen med hela tiden då vi samtalade i grupp om fyra elever. Vi utgick från en variant av Concept Cartoon med olika påståenden att diskutera. I början var de flesta övertygade att det är slumpen som avgör t. ex om det är lättare att få sju med hjälp av två tärningar än tio. Men när vi hade undersökt vilka möjligheter det finns att få sju kontra tio så förstod de att sannolikheten är större att få sju. Vi hade väldigt bra diskussioner där de fick sätta ord på sina teorier. 


Här tränar de på vad statistik är och att läsa av olika diagram.


När de tränar på vad symmetri är så lägger de mönster, letar upp symmetrilinjer och gör speglingar.


Med hjälp av en spegel hittar de symmetri lite var stans ... ja glasögonen är också symmetriska.


I vårt arbete med Bronsåldern var det nu dags för att delge varandra vad de har tagit reda på i sin hemgrupp. De områden de har arbetat med är:

Familjen och livet
Boende och mat
Byteshandel
Hällristningar
Brons
Riter, Gudar, döden och begravning

En från varje hemgrupp bildade ny grupp. Strukturen var att var och en berättade om sitt område. De andra lyssnade och ställde frågor. När de hade gått runt ett varv tog de ett varv till där de ställde frågor till gruppen på sitt område för att de som har lyssnat fick repetera och visa att de hade lyssnat och lärt sig något nytt.

Här kan ni höra en diskussion där de till slut kommer fram till ett svar på en fundering




Som final på denna tidsålder spelade vi bingo för att ytterliga befästa den nya kunskapen.


 I rutorna skrev de ämnesspecifika ord för detta arbetsområdet.


De gick sen runt och frågade varandra om orden. De som kunde förklara fick sitt namn skrivet i den rutan. De fick bara skriva ett namn i rutan och inte ha samma namn i flera rutor. Det innebar att de måste prata med minst nio kamrater.


Här är en kort inblick i hur de går runt och delger varandra kunskap. Det låter mycket då mobilmikrofonen fångar alla ljud. Fullt så bullrigt var det inte i verkligheten.



Nu börjar vår tidslinje bli full. De skriver mer för var tidsepok vi arbetar med.


Härliga diskussioner kring böckerna de har i sina bokcirkelgrupper. Gemensamt fördjupar de sig i böckerna de läser.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar